لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
عمل بینی کج

جراحی بینی کج

جراحی بینی کج معمولا برای بینی هایی انجام می‌شود که دارای انحراف هستند و طی این عمل، نیاز است تا تغییراتی در تیغه بینی و ساختار درونی آن انجام شود. در نتیجه نهایی این عمل، تمامی کجی و انحراف بینی در ظاهر و هم از درون برطرف می‌شود و یک بینی صاف و زیبا برای زیباجو ایجاد می‌شود.

جراحی-بینی-کج

در این مقاله به مزایا و روند عمل بینی کج خواهیم پرداخت تا ببینید که آیا شما کاندید مناسبی برای این عمل هستید یا خیر.

علت انجام عمل بینی کج

علل انجام این جراحی به عوامل مربوط با شکل و ساختار بینی برمی‌گردد و در این زمینه پزشک تصمیم گیری انجام می‌دهد. در برخی از موارد نیز، کج شدن بینی با مشکلات تنفسی مرتبط با ساختار بینی همراه است، و این مشکلات نیازمند جراحی جهت بهبود عملکرد تنفسی است. در ادامه به برخی دیگر از علل این نوع از جراحی بینی اشاره خواهیم داشت:

✅ آسیب به بینی در تصادفات یا در اثر ضربه‌ها

✅ ناهنجاری‌های ژنتیکی یا مادرزادی در فرم بینی

✅ اختلالات در سپتوم بینی

✅ افزایش سن گاهی موجب کج شدن فرم بینی در افراد می‌شود.  

روند جراحی بینی کج

بعد از اینکه جراح تصویربرداری لازم را به جهت تشخیص کج بودن بینی شما انجام داد، حتما مشاوره لازم را در این زمینه انجام می‌دهد و زیباجو را از تمامی جزئیات این روش آگاه می‌سازد.

روند-جراحی-بینی-کج

حین این جراحی، تغییرات بر تیغه میانی بینی که در اثر عوامل ژنتیکی، حوادث یا سایر علل ایجاد شده است را برطرف می‌کند. تمامی انحرافات بینی در این جراحی حذف می‌شود و به همین دلیل راه تنفس بیمار نیز باز می‌شود. عمل بینی کج که با نام سپتوپلاستی نیز شناخته می‌شود، در روند جراحی نامتقارن بودن پره های بینی را رفع و اگر هرگونه مشکل کجی در بینی وجود داشته باشد نیز برطرف می‌کنند. حتی ممکن است که در یک سمت بینی از پروتز مصنوعی استفاده کنند تا کجی این ناحیه را بپوشانند.

مزایای عمل بینی کج

این جراحی مزایای متعددی داشته و برای بهبود تنفس و باز شدن مجرای تنفسی بینی بسیار کاربردی است. یکی از مزایای اصلی این جراحی، تغییر شکل و ظاهر بینی است. این عمل جراحی می‌تواند به افراد کمک کند تا از ظاهری متعادل و متناسب در اجزای صورت خود برخوردار شوند. در ادامه به برخی از مزایای مهم و قابل توجه عمل بینی کج اشاره خواهیم داشت:

✨تاثیر مثبت بر روی زیبایی چهره

✨ افزایش اعتماد به نفس زیباجو

✨ ایجاد تناسب میان اعضای مختلف چهره

✨ تغییرات منحصر به فرد

✨ ایجاد تقارن در دو طرف بینی و صورت

عوارض عمل بینی کج

عوارض عمل بینی کج بسته به نوع جراحی و شرایط بیمار و همچنین مهارت جراح بینی برای افراد رخ می‌دهد، بعد از جراحی و اصلاح کجی بینی، اطراف این ناحیه کاملا متورم می‌شود و این ورم معمولاً در مدت چند هفته تا چند ماه کاهش می‌یابد. بعضی از افراد، احساس درد و ناراحتی دارند که استفاده از داروهای تسکین دهنده درد و پیروی از دستورات پزشک می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.

به طور کلی تمامی جراحی های زیبایی بینی خصوصا عمل بینی کج، نیز دارای عوارضی است که شدت این موارد در افراد متفاوت است. در این بخش به تعدادی از متداول ترین عوارض اشاره می‌کنیم:

⚠️ خونریزی بعد از جراحی

⚠️ داشتن التهاب و تورم

⚠️ درد در ناحیه اصلاح شده

⚠️ سوزش درون بافت بینی

⚠️ احساس ناخوشایند در پل بینی

سوالات متداول جراحی بینی کج

عمل بینی کج تأثیری بر تنفس دارد؟

عمل بینی کج  تمامی ناهنجاری های مربوط به انسداد مجاری تنفسی بینی را رفع می‌کند و فرد دیگر دچار این مشکل نخواهد بود. اگر چند روز اولیه بعد از این عمل احساس تنگی نفس داشتید، نگران نباشید زیرا این بعد از کاش التهابات رفع می‌شود.

عمل بینی کج برای همه مناسب است؟

هر فرد شرایط و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و به همین دلیل نمی‌توان بیان کرد که این جراحی برای همه اشخاص مناسب است و هیچ محدودیتی ندارد. برای انجام این عمل، باید حتما بهترین جراح بینی تایید کند که شما کاندید خوبی برای انجام آن هستید یا خیر.

دوران نقاهت عمل بینی چقدر طول می‌کشد؟

زمان بهبودی برای هر فرد بعد از عمل بینی کج، متفاوت است و بستگی به نوع جراحی و میزان سلامت بیمار دارد. در نهایت باید بدانید که بهبودی کامل حدود چند هفته تا چند ماه به طول می‌انجامد.

نتیجه گیری

جراحی بینی کج برای بهبود شکل ظاهری بینی و رفع مشکلات تنفسی انجام می‌شود. در این عمل، پزشک تغییراتی را در استخوان‌ها و بافت‌های بینی ایجاد می‌کند، تا ناهنجاری های مرتبط با انحرافات و کجی بینی رفع شود. عمل بینی کج، فقط برای افرادی استفاده می‌شود که دارای انحراف یا کجی درون ساختار بینی داشته باشند و در غیر این صورت از سایر انواع جراحی بینی استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *