لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
خونریزی پس از جراحی بینی

خونریزی بعد از جراحی بینی

خونریزی بعد از جراحی بینی یکی از عارضه های این جراحی است که امکان دارد در میان بیماران به صورت متفاوتی از سبک تا شدید و موقتی و ادامه دار ظاهر شود، باید به این نکته اشاره کرد که علت اصلی بروز این عارضه حساس و آسیب پذیر شدن عضروف بینی در طول جراحی است ، عوامل دیگری نیز که بر روی بروز این عارضه تاثر دارند شامل فشار خون بالا، مصرف داروهای خاص، عفونت و … می شوند.

خونریزی-بعد-از-جراحی-بینی

از آنجایی که تشخیص و کنترل خونریزی بعد از جراحی بینی برای دریافت نتیجه مطلوب از عمل از اهمیت بالایی برخوردار است، روش‌های مختلفی برای کنترل آن وجود دارد که در این مقاله به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

علت خونریزی بعد از جراحی بینی

این عارضه به دلایل مختلفی بعد از جراحی بینی بروز پیدا خواهد کرد که در ادامه تمام عواملی که در این خونریزی نقش دارند را  بررسی خواهیم کرد.

آسیب به عروق خونی

در هنگام جراحی بینی، امکان دارد که عروق خونی آسیب دیده و همین امر موجب خونریزی بعد از جراحی خواهد شد که برای جلوگیری از بروز این عارضه باید به بهترین جراح بینی مراجعه کرده تا با دقت بر روی عروق اطراف کار کند.

آسیب به بافت‌های نرم

 در حین عمل جراحی، احتمال وارد شدن آسیب به بافت‌های نرم مانند غضروف و بافت‌های مخاطی وجود دارد که امکان دارد موجب خونریزی شود.

استفاده از داروهای ضد انعقاد

 در صورتی که مراجعه کنندگان قبل از جراحی از داروهای ضدانعقاد استفاده کنند، احتمال خونریزی بعد از جراحی بینی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین باید قبل از جراحی در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

تورم بیش از حد

یکی دیگر از عواملی که بر روی خونریزی تاثیر دارد تورم بیش از حد است که امکان دارد باعث افزایش فشار خون در ناحیه عروق و تسریع خونریزی شود.

عفونت

 وجود عفونت در ناحیه جراحی می‌تواند باعث شدیدتر شدن خونریزی شود. عفونت نیز یکی دیگر از عامل های موثر در بروز این عارضه به شمار می رود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که پس از جراحی بینی با مشکل خونریزی مواجه شدید، مهم است که به پزشک خود اطلاع داده تا ایشان بتوانند تشخیص دقیق بدهند و در صورت نیاز، درمان مناسب را تجویز کنند.

عوامل موثر در شدت خونریزی بعد از جراحی بینی

عوامل متعددی بر روی شدت خونریزی بعد از جراحی تاثیرگذار هستند که در ادامه آن ها را ذکر خواهیم کرد.

عوامل-موثر-در-شدت-خونریزی-بعد-از-جراحی-بینی

نوع جراحی

نوع جراحی بینی یکی از عواملی است که بر روی شدت خونریزی تاثیر داشته و باید برای کنترل آن نکاتی را رعایت کرد.

ویژگی‌های فیزیولوژیک فرد

 فردی که خونریزی پس از جراحی دارند، ممکن است ویژگی‌های فیزیولوژیک خاصی را داشته باشند که موجب افزایش خونریزی شود.

عوارض ممکن پس از جراحی

یکی دیگر از عواملی که امکان دارد موجب شدت خونریزی شود، بروز عوارضی از قبیل التهاب، تشکیل لخته و ..و در ناحیه تحت جراحی است.

عوامل محیطی

 عواملی محیطی از قبیل فشار هوا، دما، و همینطور فعالیت های فیزیکی سنگین امکان دارد بر شدت خونریزی تأثیر بگذارد.

نکته: با توجه به متغیرهای مختلف ممکن است شدت خونریزی بعد از جراحی بینی برای هر فرد متفاوت باشد. تشخیص دقیق توسط پزشک و اقدامات درمانی مناسب می‌توانند به کنترل خونریزی کمک کنند.

روش های کنترل و کاهش خونریزی بعد از جراحی بینی

 برای تسریع روند بهبودی و جلوگیری از بروز عوارض جدی تر روش هایی جهت جلوگیری و کاهش خونریزی وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

روش-های-کنترل-و-کاهش-خونریزی-بعد-از-جراحی-بینی

استفاده از فشار و کمپرس سرد

برای کاهش خونریزی، وارد کردن فشار به ناحیه جراحی می تواند کمک کننده باشد. بدین منظور باید از بانداژها یا کمپرس های سرد استفاده کرد که به کاهش التهاب و خونریزی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

استفاده از کمپرس سرد برای محدود کردن عروق و کاهش خونریزی می‌تواند مفید باشد. اما توصیه می شود که از مستقیم قرار دادن کمپرس بر روی پوست پرهیز شود و از یک پارچه یا دستمال نازک برای پوشش استفاده کنید.

مصرف داروهای تجویز شده

در صورتی که پزشک متخصص داروهایی نظیر داروهای ضدالتهاب را برای شما تجویز کرده باشد باید برای کاهش و جلوگیری از خونریزی به موقع مصرف شود.

استراحت

برای کمک به کاهش خونریزی بعد از جراحی بینی توصیه می شود که افراد استراحت کافی داشته و همچنین از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنند.

رژیم غذایی

مصرف برخی ازمواد غذایی مانند ویتامین K که شامل گلابی، سبزیجات، و مواد غذایی غنی از پروتئین است، می‌تواند در بهبود  و کاهش کمک کند.

مراجعه به پزشک

هر گونه علائم غیرطبیعی یا افزایش ناگهانی در خونریزی داشتید باید پزشک خود را مطلع ساخته و در صورت نیاز به وی مراجعه نمایید.

در نهایت…

در این مقاله به طور کامل در مورد خونریزی بعد از جراحی بینی و تمام روش هایی که می توان برای کاهش و بهبود آن انجام داد را بررسی کردیم، باید به این نکته نیز اشاره کرد که  جهت پیشگیری از خونریزی بعد از جراحی بینی مواردی از قبیل معاینه دقیق قبل از جراحی، مصرف دقیق داروها و همچنین استفاده از تکنیک‌های جراحی دقیق بسیار حائز اهمیت است. یکی از نکات دیگری که باید به آن اشاره کرد رعایت مراقبت‌های پس ازجراحی است که نقش مهمی در کاهش خطر خونریزی دارند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *