لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
ورم بینی بعد از عمل

تورم بینی بعد از جراحی

تورم بینی بعد از جراحی، واکنش التهابی پوست برای ترمیم قسمت ضربه خورده است. ممکن است از یک ماه تا یک سال به طول بیانجامد. علت این تورم، افزایش مایع بین سلولی در ناحیه بینی است. به هر اندازه که پوست بینی ضخیم تر باشد، کبودی و تورم نیز بیشتر خواهد بود و بالعکس هر چه پوست نازک تر باشد، ورم نیز کمتر خواهد بود.

تورم-بینی-بعد-از-جراحی

در این مقاله به طور کامل در مورد علت تورم بعد از جراحی بینی و روش های موثر جهت کاهش آن صحبت کرده ایم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علت تورم بینی بعد از جراحی

ممکن است پس از انجام عمل، شاهد تورم و کبودی زیادی در اطراف بینی خود باشید. هنگام بروز این ورم و کبودی، نگران نباشید زیرا مقداری از آن کاملا طبیعی است. اما اگر از حالت نرمال خود خارج شود، ممکن است کمی خطرناک باشد و در این صورت باید به پزشک مراجعه نمایید. ایجاد تورم بینی بعد از جراحی، دو علت عمده دارد، یکی اینکه ورم به وجود آمده ناشی از اعمال تغییرات و ضربه های ایجاد شده حین عمل باشد؛ و مورد دوم می تواند ناشی از تجمع مایع بین سلولی در ناحیه عمل باشد. در هر دو صورت می توان با انجام یک سری کارها نسبت به کاهش ورم بینی بعد از عمل اقدام کرد. این حالت کاملا موقتی است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

عوامل تاثیر گذار در ورم بینی بعد از عمل

به طور کلی شدت و میزان ورم بینی بعد از عمل در همه افراد یکسان نیست و از فردی به فردی دیگر متفاوت است. یکی از عوامل تاثیر گذار در تورم بینی، شدت تغییرات است. اگر میزان و شدت ایرادات بینی زیاد باشد، بالطبع آن در هنگام جراحی زخم های بیشتری بر روی بینی ایجاد و در نهایت تورم بینی بعد از جراحی نیز بیشتر خواهد بود. عامل مهم دیگر، مهارت جراح است. اگر پزشک از تجربه و مهارت کافی برخوردار نباشد و نتواند عمل را به درستی انجام دهد، می تواند نتایج ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

عوامل-تاثیر-گذار-در-ورم-بینی-بعد-از-عمل

اندازه و ضخامت پوست بینی نیز عامل بی تاثیری نیست. به این صورت که در بینی های گوشتی به دلیل ضخامت بیشتر پوست و اعمال تغییرات زیاد، ورم پس از عمل بینی بیشتر خواهد بود. از طرفی دیگر در بینی های استخوانی به علت وجود پوستی نازک، ورم نیز کمتر خواهد بود. عمل نکردن به دستورات پزشک نیز می تواند عامل تاثیر گذار در تشدید ورم بینی باشد. بنابراین حتما به توصیه پزشک معالج گوش دهید و از چسب بینی نیز استفاده نمایید.

انواع تورم بینی بعد از جراحی

بعد از به پایان رسیدن عمل، شاهد ورم بینی بعد از عمل خواهید بود. همانطور که گفتیم؛ این امر کاملا طبیعی و ناشی از تغییرات به وجود آمده بر روی بینی است. به طور کلی انواع ورم بعد از جراحی بینی را می توان به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد.

ورم حافظه پوست یا کاذب

دوره بهبودی این نوع از ورم نسبت به دو نوع دیگر اندکی بیشتر است. در واقع هدف برخی از عمل ها، کوچک کردن سایز اسکلت بینی است. از این رو هر چه بینی بزرگتر باشد، شدت تورم کاذب نیز بیشتر خواهد بود.

ورم حاد یا فیبروز

نوع دیگر، ورم حاد است که تا یک الی دو ماه پس از عمل شاهد آن خواهید بود. این نوع ورم ناشی از ضربه هایی است که در حین انجام جراحی به بینی وارد شده است. کبودی ورم حاد در هفته و ماه های اول از بین می رود اما در بینی های گوشتی افزایش این مدت زمان تا دو ماه نیز کاملا طبیعی خواهد بود. به طور کلی در بیشتر افراد این نوع از تورم بینی بعد از جراحی به سادگی از بین خواهد رفت.

ورم مزمن

علت به وجود آمدن این نوع از ورم، رسوب مایع بینابینی در زیر پوست است. حتی ممکن است این مایع در برخی از قسمت های بینی به یک بافت تبدیل شود. ورم مزمن ممکن است تا چندین ماه در دو طرف بینی باقی بماند. تورم یک طرفه پس از عمل یک نوع ورم مزمن است.

روش های کاهش تورم بینی بعد از جراحی

برای کاهش ورم بعد از عمل می توانید کارهایی را که در ادامه خواهیم گفت را انجام دهید تا سریع تر قسمت های متورم شده، بهبود یابد. از کمپرس یخ استفاده کنید و حتی الامکان پانسمان و بخیه ها را دستکاری نکنید. از خوردن و آشامیدن مواد غذایی گرم خودداری نمایید، آدامس جویدن ممنوع است و سعی کنید روزانه کمی پیاده روی کنید. برای حمام کردن از آب گرم استفاده نکنید و هنگام خوابیدن، سر خود را از حد معمول بالاتر قرار دهید. ورزش های سنگین انجام ندهید، سر خود را تا جایی که امکان دارد خم نکنید و حتما از چسب بینی به طور مداوم استفاده کنید.

روش-های-کاهش-تورم-بینی-بعد-از-جراحی

سوالات متداول تورم بینی بعد از جراحی

ورم بعد از جراحی بینی چه مدت به طول می انجامد؟

بخش زیادی از ورم بعد از گذشت یک ماه بهبود می یابد. به طور میانگین بهبود کامل بین 12 تا 18 ماه زمان نیاز دارد.

آیا تورم بینی بعد از جراحی خطرناک است؟

خیر. این امر کاملا طبیعی است. اگر از حالت نرمال و معمول خارج شود، می تواند خطرناک باشد.

تزریق کورتون تا چه اندازه می تواند برای کاهش ورم بینی بعد از عمل مناسب باشد؟

در این مورد نظر پزشک جراح بسیار حائز اهمیت است، اما به طور کلی پزشک تزریق کورتون را برای افرادی که دارای بینی گوشتی با پوستی ضخیم هستند، توصیه می کند.

ورم نوک بینی طبیعی است؟

بله. تغییرات عمده بر روی نوک بینی اعمال می شوند. از این رو تورم ناشی از آن نیز بیشتر از سایر قسمت ها است و به طبع مدت زمان بهبودی آن نیز بیشتر است.

نتیجه گیری

با اینکه تورم بینی بعد از جراحی کاملا طبیعی است، اما می توان با رعایت کردن توصیه های پزشک، ورم را کنترل و به روند بهبودی سرعت بخشید. مهم ترین توصیه ما این است که حتما برای انجام عمل، از پزشکانی که در این زمینه دارای سابقه و مهارت بالا دارند کمک بگیرید تا کارتان با بالاترین کیفیت انجام شود و عوارض احتمالی کمتری داشته باشد. دکتر ابوالفضل عباس زاده به عنوان بهترین جراح بینی در تهران، با داشتن سابقه و تجربه کافی در این زمینه، آماده خدمت رس

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *