عوارض جراحی لیفت صورت چیست

عوارض جراحی لیفت صورت

عوارض جراحی لیفت صورت به عوامل زیادی بستگی داشته و با توجه به آناتومی بدن، بیماری زمینه‌ای، جنس پوست، سن فرد و… می‌تواند متفاوت باشد. جراحی لیفت صورت به‌دلیل سفت و صاف کردن پوست در بین زنان و مردان بسیار پرطرفدار و رایج شده‌است،  اما باید توجه داشته‌باشید که قبل از جراحی بهتر است از عوارض جراحی لیفت صورت و خطرات آن آگاه شوید تا در انتخاب پزشک و کلینیک دقت کافی را داشته‌باشید.

عوارض-جراحی-لیفت-صورت-1

به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد بررسی این عوارض و خطرات را داریم و در رابطه با روش‌های پیشگیری از این عوارض صحبت خواهیم کرد.

عوارض جراحی لیفت صورت موقت و کوتاه مدت

جراحی لیفت صورت در برخی مواقع همراه با عوارض موقت و کوتاه مدت است که می‌توانید با انجام دستورات و توصیه‌های پزشک پس از عمل، هرچه زودتر آنها را برطرف کرده و از بین ببرید. برخی از این عوارض و خطرات جراحی لیفت صورت عبارتند از:

درد

درد پس از جراحی لیفت صورت امری عادی است و معمولا خفیف است. این درد که در ناحیه جراحی احساس می‌شود، با مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن بهبود پیدا می‌کند. البته در صورت داشتن درد شدید توصیه می‌شود حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

کبودی

معمولا پس از جراحی، کبودی در ناحیه عمل‌شده مشاهده می‌شود و از عوارض شایع لیفت است. علت این کبودی می‌تواند آسیب به رگ‌های خونی در ناحیه عمل‌شده باشد. اما نگران نباشید چرا که کبودی‌ها به تدریج کاهش پیدا کرده و پس از طی چند هفته کاملا از بین می‌روند. برای رفع سریع‌تر کبودی‌ها می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

تورم

تورم نیز از عوارض خفیف و کوتاه مدت جراحی لیفت صورت است که معمولا پس از طی چند هفته از بین می‌رود. برای کاهش تورم نیز می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید تا تجمع مایعات در بافت‌های اطراف ناحیه جراحی‌شده را کاهش داده و از بین ببرید.

خونریزی خفیف

خونریزی خفیف یکی از عوارض جراحی لیفت صورت است که امری طبیعی است و چند ساعت پس از جراحی برطرف خواهد شد.

عوارض عمل لیفت صورت بلند مدت

علاوه بر عوارض خفیف و کوتاه مدت، جراحی لیفت صورت می‌تواند عوارض بلندمدتی نیز داشته باشد که برخی از این عوارض عبارتند از:

عوارض-جراحی-لیفت-صورت-بلند-مدت

بی‌حسی

بی‌حسی در ناحیه جراحی‌شده که به‌دلیل آسیب به عصب‌های صورت اتفاق می‌افتد یکی از عوارض شایع جراحی لیفت صورت است. احتمال دارد این بی‌حسی موقتی باشد و یا ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد تا بهبود پیدا کند.

عدم تقارن

عدم تقارن نیز یکی از عوارض جراحی است که این امکان وجود دارد پس از طی مدت زیادی برطرف شود. در بیشتر مواقع عدم دقت و مهارت کافی جراح منجر به عدم تقارن می‌شود، پس حتما در انتخاب جراح برای لیفت صورت دقت کنید.

آسیب به عصب‌ها

درست است که آسیب به عصب‌ها یکی از عوارض نادر پس از جراحی است اما باید سعی داشته‌باشید با انتخاب یک کلینیک معتبر و جراح باتجربه، از این عارضه دوری کنید. زیرا آسیب به عصب‌ها منجر به بی‌حسی و ضعف در صورت خواهد شد.

باقی ماندن جای زخم

جای زخم ناشی از جراحی لیفت صورت معمولا خفیف است اما در مواردی این امکان وجود دارد که زخم عمیق باشد. در این صورت جای زخم به وضوح قابل مشاهده خواهد بود و احتمال دارد تا سال‌ها جای زخم باقی بماند.

نکروز پوستی

نکروز پوستی یا مرگ بافت پوستی از دیگر عوارض این جراحی است که نیاز به مراقبت و درمان توسط پزشک دارد.

عفونت

عفونت می‌تواند ناشی از عدم استفاده از بهداشت مناسب و عدم رعایت مراقبت‌های قبل و پس از جراحی باشد. در صورت رعايت نکردن این موارد، باکتری‌ها وارد ناحیه جراحی شده و منجر به عفونت در این ناحیه می‌شوند. عفونت می‌تواند همراه با درد، تورم و قرمزی در آن ناحیه باشد.

روش‌های پیشگیری از عوارض جراحی لیفت صورت

همانطور که گفته‌شد جراحی لیفت صورت نیز همانند سایر جراحی‌ها می‌تواند همراه با عوارضی باشد. اما با انجام دادن و رعایت برخی نکات می‌توان از این عوارض جلوگیری کرد. در این بخش به چندین روش رایج برای پیشگیری از عوارض جراحی لیفت صورت خواهیم پرداخت.

مشاوره با پزشک متخصص

حتما به یک پزشک متخصص برای مشاوره قبل از جراحی مراجعه کنید تا در رابطه با این جراحی و عوارض آن اطلاعات کسب کنید‌‌. این بخش به شما در تصمیم‌گیری درست کمک خواهد کرد.

انتخاب یک جراح باتجربه و ماهر

شما با انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه می‌توانید عوارض پس از جراحی را به حداقل برسانید و با خیال راحت برای جراحی اقدام کنید‌. بهتر است هنگام انتخاب پزشک حتما به نمونه‌کارها و سوابق پزشک دقت کنید.

انتخاب یک کلینیک و یا بیمارستان معتبر

انتخاب یک مرکز معتبر منجر به کاهش عوارض این جراحی می‌شود.

رعایت دستورات پزشک

در صورت رعایت دستورات و توصیه‌های پزشک می‌توانید به نتیجه مطلوب رسیده و یک جراحی بدون عارضه را تجربه کنید‌.

استراحت کافی

استراحت کافی و خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین پس از جراحی از این نظر که به روند بهبود کمک می‌کند، اهمیت زیادی دارد.

خودداری از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون

از مصرف داروهایی که منجر به خونریزی بیشتر می‌شوند، خودداری کنید. در این مورد حتما با پزشک خود نیز صحبت کنید.

رعایت بهداشت در ناحیه جراحی‌‌شده

رعایت بهداشت قبل و پس از جراحی منجر به جلوگیری از عوارضی مانند عفونت می‌شود.

مطلع کردن پزشک درصورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و یا مصرف داروهای خاص

حتما پزشک خود در رابطه با این موضوعات آگاه کنید تا مشکل جدی پیش نیاید.

خودداری از مصرف دخانیات و الکل

از مصرف الکل و دخانیات جدا پرهیز کنید چرا که مشکلاتی را در روند بهبودی به‌ وجود خواهد آورد.

سوالات متداول عوارض عمل لیفت صورت

آیا عوارض جراحی لیفت صورت دائمی هستند؟

خیر، در ۹۹ درصد مواقع این عوارض پس از طی چندروز الی چند هفته از بین می‌روند‌. اما این احتمال نیز وجود دارد که برخی از عوارض مانند عدم تقارن و بی‌حسی تا چندسال باقی بمانند.

آیا می‌توان از عوارض و خطرات جراحی لیفت صورت پیشگیری کرد؟

در صورت انتخاب جراح ماهر و یک مرکز معتبر برای انجام این جراحی، می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد. البته رعایت توصیه‌ها و مراقبت‌های گفته‌شده توسط پزشک را نباید از یاد برد.

آیا تمام عوارض برای تمام افراد یکسان است؟

خیر، عوارض جراحی لیفت صورت می‌تواند بسته به عوامل مختلفی در افراد، متفاوت باشد.

عوارض عمل لیفت صورت را به صفر برسانید!

در نهایت باید در نظر داشته‌ باشید که‌، درست است که این جراحی عوارضی را به همراه خود دارد اما فراموش نکنید که با رعایت برخی نکات کوچک می‌توانید این عوارض را به حداقل و یا صفر برسانید. شما در ابتدا با انتخاب جراح متخصص و سپس با رعایت نکات بعد از جراحی می‌توانید خیال خود را کاملا از نتیجه جراحی و عوارض آن راحت کنید.