لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
خوابیدن بعد از جراحی بینی

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

یکی از مراقبت هایی که تاثیر قابل توجهی در تسریع روند بهبودی فرد و همینطور دریافت نتیجه مطلوب از جراحی دارد، نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی است.

نحوه-خوابیدن-بعد-از-جراحی-بینی

در این مقاله، به بررسی اهمیت و تأثیرات نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی بر روی نتیجه خواهیم پرداخت. همچنین روش های اصولی خوابیدن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهمیت رعایت نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی اهمیت بسیار زیادی بر روی تسریع روند بهبودی خواهد داشت. در ادامه مواردی که موجب اهمیت نحوه خوابیدن می شود را بررسی خواهیم کرد.

دریافت نتیجه مطلوب از جراحی

استراحت و خوابیدن تاثیر بسیار زیادی بر روی بازسازی بافت ها و سلول ها بعد از جراحی دارد ولی باید برای جلوگیری از ایجاد فشار بر روی بینی به صورت اصولی و درست خوابید.

کاهش تورم

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود تا نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد، کاهش تورم بینی است که بدین منظور باید سر بالاتر از بدن قرار داده شود.

جلوگیری از اختلال در خونرسانی

در صورتی که به صورت اصولی افراد نخوابند، امکان دارد بر روی عروق خونی فشار وارد شده و خونرسانی به بینی را با اختلال رو به رو کند که همین امر نیز خود مشکلات جدی تری را برای افراد به همراه خواهد داشت.

تسریع روند بهبودی

باید به این نکته اشاره کرد که نحوه خوابیدن صحیح به موجب احساس راحتی بیشتر افراد شده و در نتیجه، منجر به تسریع روند بهبودی خواهد شد.

کاهش التهاب

درست خوابیدن منجر به کاهش التهاب و کاهش فشار و تنش بر روی بینی شده که این امر نیز به بهبودی سریعتر افراد کمک خواهد کرد.

نکته: با توجه به نکاتی که در بالا اشاره کردیم، رعایت نحوه خوابیدن مناسب پس از جراحی بینی به عنوان یکی از مهم ترین مراحل بهبودی تلقی شده  و می‌تواند به عنوان یکی از مراقبت های مهم در موفقیت و همینطور سرعت فرآیند بهبودی به شمار برود.

روش های اصولی خوابیدن بعد از جراحی بینی

همانطور که ذکر کردیم نحوه خوابیدن به شیوه اصولی بعد از جراحی می‌تواند نقش بسیار مهمی در تسریع روند بهبودی و کیفیت نتیجه داشته باشد. در زیر، روش‌های اصولی خوابیدن بعد از جراحی را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

روش-های-اصولی-خوابیدن-بعد-از-جراحی-بینی

بالاتر قرار دادن سر از بدن

یکی از نکاتی که باید در هنگام خوابیدن بعد از جراحی رعایت کرد، بالاتر قرار دادن سر از بدن است که بدین منظور می توان بالشتک هایی را در زیر گردن قرار داد و زاویه سر نسبت به بدن نیز 45 درجه باشد.

استفاده از بالشتک‌های مخصوص

برخی بالشتک‌هایی مخصوص افرادی که جراحی بینی انجام داده اند، طراحی شده که بهترین حالت را برای خوابیدن برای آن ها ایجاد خواهد کرد. با استفاده از این نوع بالشتک‌ها  می توان به کاهش تورم نیز کمک کرد.

اجتناب از خوابیدن بر روی شکم

یکی از نکاتی که باید بعد از جراحی برای خوابیدن رعایت کرد، خودداری از خوابیدن بر روی شکم است چرا که این امر منجر به ایجاد فشار بر روی بینی شده و بر روی نتیجه جراحی تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.

خودداری-از-خوابیدن-بر-روی-شکم

با فاصله از دیگران خوابیدن

یکی از مواردی که حتما باید در مورد خوابیدن بعد از جراحی بینی رعایت کرد، خوابیدن با فاصله از دیگران یا به اصطلاح تنها خوابیدن است. چرا که با این کار می توان از وارد شدن ضربه به بینی جلوگیری کرد.

خودداری از به پهلو خوابیدن

به طور معمول توصیه می شود که افراد بعد از جراحی به صورت طاق باز خوابیده و از خوابیدن به سمت پهلوها خودداری کنند چرا که امکان دارد سوراخ های بینی به سمت پایین کشیده شود و به بینی فشار وارد شود.

خودداری-از-خوابیدن-به-پهلو

خودداری از غلت زدن

یکی از مواردی که حتما باید در هنگام خوابیدن بعد از جراحی رعایت کرد، خودداری از غلت زدن است چرا که به بینی فشار وارد کرده و آسیب خواهد زد بدین منظور توصیه می شود بالشت هایی را در اطراف خود قرار دهید تا دامنه حرکاتی شما محدود شود.

خودداری از تکان دادن سر و بینی

تا جایی که امکان دارد باید در هنگام خوابیدن از تکان سر و بینی خود خودداری کنید. چرا که در این صورت امکان تشدید شدن درد، تورم و کبودی وجود خواهد داشت. پس برای کاهش این موارد باید از تکان دادن و خم کردن سر به شدت خودداری کنید.

نکاتی در خصوص نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

در این بخش از مقاله به بررسی نکاتی در خصوص نحوه خوابیدن بعد از جراحی خواهیم پرداخت، پس با ماه همراه باشید.

✅ قرار دادن سر بالاتراز بدن با زاویه 45 درجه

✅ خوابیدن بر روی تختخواب

✅ دور بودن از اجسام سخت و دیوار در هنگام خوابیدن

✅ خودداری از کشیدن پتو برای جلوگیری از افتادن پتو یا وسایل دیگر بر روی صورت

✅ خودداری از مصرف داروهای خواب آور برای جلوگیری از گیجی

✅ بالشت خواب شما نباید سخت و سفت و یا خیلی نرم باشد.

✅ استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم و درد

سوالات متداول خوابیدن بعد از جراحی بینی

بهترین حالت برای خوابیدن بعد از جراحی بینی چیست؟

طاق باز خوابیدن و همینطور قرار دادن سر بالاتر از بدن از بهترین حالات خوابیدن بعد از جراحی به شمار می رود.

آیا بعد از گذشت دو ماه از جراحی باز برای خوابیدن محدودیت داریم؟

به طور معمول توصیه می شود که بعد از دوماه نیز تا جایی که می توان مواردی از قبیل بالاتر قرار دادن سر از بدن، استفاده از بالش های نرم و پشتی و همچنین خودداری از بر روی شکم خوابیدن را رعایت کنید.

در نهایت…

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی اهمیت بسیار بالایی در موفقیت آمیز بودن نتیجه جراح و تسریع فرآیند بهبودی دارد. بنابراین با رعایت مراقبت‌های اصولی خوابیدن می‌توان نتیجه جراحی را حفظ کرده و به بهبودی سریعتر کمک بسیار زیادی کرد، همانطور که در این مقاله ذکر کردیم بهترین حالت خوابیدن بعد از جراحی، طاق باز خوابیدن و قرار دادن سر با زاویه 45 درجه نسبت به بدن است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *