لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
داروهای پس از جراحی بینی

داروهای بعد از جراحی بینی

داروهای بعد از جراحی بینی اهمیت ویژه‌ای در طی شدن روند درمان دارد و بیمار باید حتما داروهای تجویز شده را به صورت مرتب مصرف کند. چرا که بعد از جراحی شخص بیمار با دردهای ناشی از جراحی، تورم و کبودی و … همراه است و داروهای تجویز شده در حل مشکلات ایجاد شده بعد از جراحی کمک زیادی می‌کند.

داروهای-بعد-از-جراحی-بینی

در این مقاله از سایت دکتر ابوالفضل عباس زاده به صورت دقیق‌تری در مورد داروها صحبت خواهیم کرد. اگر شما نیز در روند جراحی هستید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

چه داروهایی بعد از جراحی بینی باید مصرف کرد؟

بعد از جراحی بینی مصرف بعضی از داروها ضروری بوده و باید مطابق نظر پزشک تا مدتی از آن‌ها استفاده کرد. این داروها در چند دسته مجزا تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می پردازیم:

آنتی بیوتیک‌ها

به دلیل اینکه در حین جراحی برش‌هایی ایجاد می شود و ممکن است در طی روال درمان عفونت ایجاد شود مصرف آنتی بیوتیک‌ها از اصلی ترین داروهایی است که بعد از جراحی بینی تجویز می شود و باید در زمان های تعیین شده مصرف شود.

داروهای مسکن

از جمله داروهایی که مصرف آن ها بعد از جراحی اهمیت زیادی دارند مسکن ها هستند. بعد از فرایند جراحی درد و تورم ناشی از آن باعث اذیت بیمار می‌شود که پزشکان برای رفع دردهای ناشی از جراحی از استامینفون و یا کدئین برای رفع درد استفاده می کنند. 

قطره بینی

بعد از فرایند جراحی ممکن است بینی دچار خونریزی شود که برای جلوگیری از خونریزی‌های احتمالی پزشک جراح قطره فنیل افرین را تجویز می‌کند. این قطره هر 8 ساعت باید مصرف شود و تا 3 الی 4 روز باید از آن استفاده کرد. مقدار و زمان استفاده از این قطره نیز در افراد مختلف با توجه به نظر پزشک متفاوت است.

پماد تتراسایکلین

بعد از برداشتن تامپون بینی ممکن است بخیه‌ها و داخل بینی درگیر عفونت شود از این رو خرید این پماد ضروری بوده چرا که از بروز هرگونه عفونت جلوگیری می‌کند.

استفاده از آنتی هیستامین

برخی از افراد که درگیر آبریزش مداوم بینی هستند پیشنهاد می شود که آنتی هیستامین را به صورت موقت روزانه مصرف کنند تا دوره درمان جراحی به اتمام برسد.

چه-داروهایی-بعد-از-جراحی-بینی-باید-مصرف-کرد؟

قرص آناهیل

یکی از داروهایی که کاربردی بوده و مصرف آن توصیه می‌شود قرص آناهیل است. این قرص در از بین بردن کبودی‌ها و ورم بینی کمک می‌کند. همچنین به عنوان مسکن نیز می‌توان از آن استفاده نمود.

مصرف چه داروهایی بعد از جراحی بینی ممنوع است؟

مصرف برخی از داروها بعد از جراحی ممنوع است و نباید مصرف شود. این داروها عبارت اند از:

⚠️ استفاده از داروهای رقیق کننده خون مثل : آسپرین‌ها، ایبوپروفن و … که باعث افزایش خونریزی می‌شود. مصرف این داروها تا دو الی سه هفته باید قطع شود.

⚠️ برخی از افراد برای جوش‌های خود از قرص‌های جوشان آکوتان یا راکوتان استفاده می‌کنند که مصرف این دارو تا یک سال بعد از جراحی ممنوع است.

نکات مهم در خصوص مصرف داروهای بعد از جراحی بینی

برای مصرف داروهای بعد از جراحی بینی باید به یک سری از نکات توجه داشته باشید تا روند درمان سریعتر طی شده و همچنین با عوارض مختلف دارویی مواجه نشوید:

  • به هیچ عنوان بدون مشورت و تجویز پزشک از داروها استفاده نکنید. چرا که ممکن است به جای تاثیر گذار بودن آسیب زننده باشند.
  • نداشتن حساسیت به دارو نیز بسیار مهم است. اگر به هر یک از داروهای تجویز پزشک حساسیت دارید و یا دچار حساسیت‌های بعد از مصرف شدید حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید.
  • داروهای تجویز شده باید در تایم مشخصی مصرف شود. پس داروها را در زمان مشخص شده و سر وقت مصرف نمایید تا تاثیر گذار باشد.

 اهمیت مصرف داروهای پس از جراحی بینی

داروهایی که بعد از جراحی تجویز می‌شود برای درمان و تسریع در روند درمان است. داروهای تسکین دهنده درد، آنتی بیوتیک ها و … جز داروهایی هستند که بعد از هر جراحی باید مصرف شوند. چرا که بعد از جراحی درد ناشی از عمل وجود دارد و احتمال عفونت بالا است به همین جهت مصرف این داروها در الویت هستند.

اهمیت-مصرف-داروهای-بعد-از-جراحی-بینی

همچنین بعد از جراحی شخص بیمار با بینی ورم شده و کبود مواجه می‌شود که داروهای دیگری برای رفع این کبودی‌ها و ورم ایجاد شده تجویز می‌شود. پس اگر می خواهید روند درمان بیماری شما سریعتر طی شود باید از داروهای تجویز شده استفاده نمایید.

 سوالات متداول داروهای بعد از جراحی بینی

آیا می‌توان از ایبوپروفن بعد از جراحی استفاده کرد؟

خیر، ایبوپروفن نیز مانند آسپرین بر روی رقیق کردن خون تاثیر دارد و مصرف آن می تواند به افزایش خونریزی بیانجامد.

برای مقابله با خونریزی بینی بعد از جراحی از چه دارویی باید استفاده کرد؟

یکی از داروهایی که می تواند از خونریزی های احتمالی جلوگیری کند مصرف قطره فنیل افرین است. این قطره مانع از بروز خونریزی می شود.

چرا باید داروهای بعد از جراحی بینی را مصرف کرد؟

مصرف داروها بعد از جراحی روند بهبود و درمان را سریعتر می کند.

بهترین راه غلبه بر نگرانی استفاده از داروها بعد از جراحی بینی 

انتخاب پزشک در درمان تاثیر گذار است؛ چرا که اگر شما برای جراحی پزشک مناسبی را انتخاب کرده باشید با خیال راحت می‌توانید از داروهای تجویز شده بعد از جراحی بینی استفاده کنید و نگرانی نداشته باشید. دکتر ابوالفضل عباس زاده با تخصص بالایی که در زمینه جراحی بینی دارد می‌تواند با تجویز مناسب داروهای بعد از جراحی بینی در پیش برد بهتر روند درمان به شما کمک نماید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *