لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
ورم پس از جراحی لیفت صورت

ورم بعد از جراحی لیفت صورت

ورم بعد از جراحی لیفت صورت در واقع به صورت موقتی بوده و طبیعی است. چرا که جراحی لیفت صورت به دلیل ایجاد برش های قابل توجه باعث تحریک و واکنش بدن در ناحیه مورد عمل شده و در نهایت منجر به ورم و التهاب خواهد شد. ورم بعد از عمل در واقع جزئی از فرایند بهبود و ترمیم است که بدن طی آن بهبود می ‌یابد و به مرور زمان نیز از بین خواهد رفت.

ورم-بعد-از-جراحی-لیفت-صورت

اما امکان دارد برخی از بیماران با ورم و التهاب شدیدتری مواجه شوند که این موضوع برای آن ها ناراحت ‌کننده است بدین منظور می توان با شناخت علت‌ بروز ورم، و استفاده از روش هایی به پیشگیری از بروز این ورم و بهبود آن کمک کرد.

در این مقاله، به بررسی علل ورم پس از جراحی لیفت صورت، راهکارهای کاهش ورم وعوارض مرتبط با ورم می‌پردازیم.

علت ورم بعد از جراحی لیفت صورت

ورم بعد از جراحی لیفت صورت یک عارضه موقتی بوده که به دلایل مختلفی بروز پیدا خواهد کرد که در ادامه این عوامل را بررسی خواهیم کرد.

واکنش التهابی

در این جراحی به دلیل ایجاد برش ها و همینطور تحریک بافت و پوست سیستم ایمنی بدن فعال شده و همین امر موجب واکنش التهابی ناحیه جراحی خواهد شد، و بدن در پاسخ به این واکنش، موجب بروز تورم خواهد شد این عملکرد عادی بدن است و به منظور حفاظت از ناحیه جراحی شده و همچنین شروع فرآیند بهبود است.

تراکم بافت و مایعات

 در جراحی لیفت صورت، بافت‌های صورت جمع خواهد شد و همین موضوع موجب تراکم بافت و مایعات در ناحیه جراحی می‌شود. این تراکم در نهایت موجب کاهش جریان مایعات در ناحیه جراحی شده و همین موضوع منجر به ورم و تورم بیشتر خواهد شد.

خونرسانی ناکافی

امکان دارد این جراحی موجب وارد شدن فشار و همچنین فشرده‌سازی عروق خونرسانی در ناحیه جراحی شود. در نتیجه خونرسانی به ناحیه جراحی کاهش پیدا کرده و موجب ایجاد ورم و تورم خواهد شد.

روش های کاهش ورم بعد از جراحی لیفت صورت

در زیر درباره روش‌های پیشگیری و کاهش ورم بعد از جراحی لیفت صورت توضیحات لازم را ارائه خواهیم داد.

روش-های-کاهش-ورم-بعد-از-جراحی-لیفت-صورت

استفاده از کمپرس یخ

قرار دادن کمپرس یخ بر روی ناحیه جراحی کمک بسیار زیادی به کاهش ورم صورت خواهد کرد. بدین منظور می‌توانید قطعات یخ را با پوششی نرم بر روی ناحیه جراحی قرار دهید، این کار به موجب تنگی عروق و در نهایت منجر به کاهش ورم خواهد شد. در هر صورت، حتماً دستورالعمل‌های پزشک خود را در این مورد رعایت کنید و مدت زمان قرار دادن کمپرس بر روی صورت حتما جویا شده و رعایت کنید.

استفاده از الوئه ورا

 الوئه ورا به دلیل آنکه دارای خواص ضد التهابی و خنثی‌کننده است. می تواند به کاهش التهاب و ورم کمک کند بدین منظور باید ژل الوئه ورا را به صورت موضعی بر روی ناحیه جراحی قرار دهید.

استفاده از داروهای ضد التهاب

داروهای ضد التهاب مانند ناپروکسن و یا دیگر داروها را در صورت تجویز پزشک به کاهش التهاب و ورم کمک بسیار زیادی خواهد کرد. این داروها باید طبق دوز تجویز شده و زمان توصیه شده پزشک متخصص مصرف شود.

استفاده از باندهای فشاری

 استفاده از باندهای فشاری بر روی منطقهٔ جراحی می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. این باندها فشار مناسبی را بر روی منطقهٔ جراحی ایجاد می‌کنند و ممکن است به جریان خونرسانی و زمان بهبود کمک کنند.

استراحت

استراحت کافی و پیروی از دستورات پزشک بعد از جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این مراقبت ها شامل خودداری از فعالیت‌های سنگین، خم شدن زیاد، و مصرف الکل و سیگار و … است.

بالا نگه داشتن سر

بالا نگه داشتن سر یکی از روش هایی است که به کاهش ورم کمک خواهد کرد بدین منظور می توان از بالشتک در زمان خوابیدن استفاده کرد. این کار به افزایش جریان خونرسانی و کاهش ورم کمک می کند.

رعایت توصیه‌های پزشک

رعایت دستورات و توصیه‌های پزشک شامل داروها، محدودیت‌های غذایی، رژیم غذایی خاص، و نکات مربوط به بهبود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و منجر به کاهش ورم خواهد شد.

مصرف آب به میزان کافی

 مصرف آب به میزان کافی می‌تواند به حفظ رطوبت بافت کمک کرده و همچنین به افزایش جریان خونرسانی ناحیه جراحی نیز کمک کند.

نکته: در صورت هر گونه نگرانی یا علائم غیرطبیعی پزشک خود را در جریان قرار دهید.

آیا ورم بعد از جراحی لیفت صورت منجر به بروز عوارض می شود؟

در برخی از موارد امکان دارد ورم بعد از جراحی لیفت صورت در صورتی که از بین نرود عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آیا-ورم-بعد-از-جراحی-لیفت-صورت-منجر-به-بروز-عوارض-می-شود؟

درد

 ورم بعد از جراحی لیفت صورت امکان دارد باعث ایجاد درد در ناحیه جراحی شود. این مشکل معمولاً موقت بوده و با گذشت زمان و بهبود تدریجی از بین می‌رود. مصرف داروهای تسکین دهنده درد نیز به کاهش آن کمک خواهد کرد.

عفونت

 در صورت ی که افراد مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت به درستی رعیت نشود امکان بروز عفونت وجود خواهد داشت. عفونت علائمی مانند درد شدید، قرمزی، تورم شدید، ترشح غیرطبیعی و تب ممکن است را به همراه دارد و در صورت بروز هر یک از این علائم، باید به پزشک خود اطلاع دهید تا تشخیص و درمان مناسب را برای شما تعیین کند.

خونریزی

 در برخی موارد، ورم بعد از جراحی لیفت صورت ممکن است باعث خونریزی داخلی شود. اگر خونریزی غیرطبیعی، مداوم، یا خون قرمز روشن در ناحیه جراحی مشاهده کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

احساس سفتی و سختی

 احساس سفتی و سختی در ناحیه جراحی یکی دیگر از عوارض ورم است و دلیل آن تجمع مایع در بافت ها و التهاب ناشی از آن است. با گذشت زمان و بهبود تدریجی، این عارضه بهبود خواهد یافت.

تغییرات پوستی

تغییرات پوستی مانند احساس خشکی، ترشحات زیاد، خارش و… نیز از عوارض دیگر ورم است که برای رفع آن باید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

در نهایت…

ورم بعد از جراحی لیفت صورت به طور معمول امری موقت و طبیعی است، این ورم امکان دارد به دلیل التهاب و تجمع مایع در ناحیه جراحی رخ دهد. با گذشت زمان و بهبود تدریجی، ورم کاهش می‌یابد. با مصرف داروهای تسکین دهنده و استفاده از روش‌های مراقبتی می‌توان به کاهش ورم بعد از جراحی کمک کرد.

در صورتی که ورم بیش از حد شدید بوده و درد شدید داشته باشید باید به پزشک خود اطلاع دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *