لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

رعایت مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی، تاثیر زیادی بر نتیجه عمل خواهد داشت. یکی از جراحی‌های زیبایی پیچیده که امروزه طرفداران زیادی دارد، ابدومینوپلاستی است. دوران نقاهت ابدومینوپلاستی نسبت به سایر جراحی‌ها، بیشتر بوده و بسیاری از افراد بدون توجه به مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی، خود را در معرض عفونت، آمبولی، خونریزی و حتی آسیب به اندام‌های داخلی قرار می‌دهند. با رعایت دستورالعمل‌های پزشک، دوران نقاهت راحت ‌تری را سپری می‌کنید.

مراقبت-های-بعد-از-ابدومینوپلاستی

اهمیت رعایت مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی، نوعی عمل تهاجمی است و برداشتن چربی اطراف اندام‌ها به دقت و ظرافت بسیار زیادی دارد. پس از عمل، اندام‌های داخلی حساس‌تر شده و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. افرادی که جراحی شکم انجام می‌دهند در معرض نکروز بافتی، ترمیم نامناسب، عفونت و تجمع خون هستند. در صورتی که مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی به درستی انجام نشود، امکان بروز هر یک از این عوارض به شدت افزایش می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما به مراکز معتبر مراجعه کرده و تمام مراقبت‌ها را به درستی انجام دهید. 

مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی در روزهای ابتدایی

در روزهای اول، بیمار در حساس‌ترین شرایط قرار دارد. تورم و کبودی در بیشترین حالت خود است و راه رفتن برای بیمار سخت است. با این حال، پیاده روی برای جلوگیری از تشکیل لخته و آمبولی لازم است. برای کاهش تورم و کبودی، از کمپرس آب و یخ استفاده کنید. با توجه به اینکه پوست، مستعد عفونت می‌باشد، لازم است که آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده به موقع مصرف شوند. همچنین محل زخم حاوی بانداژ است. این باند باید به طور مرتب تعویض شده و محل جراحی ضدعفونی گردد. 

مراقبت‌های-بعد-از-ابدومینوپلاستی-در-روزهای-ابتدایی

اگر درد زیادی دارید، تنها از مسکن‌های تجویز شده استفاده کنید. تعدادی از داروهای کاهنده درد، خون را رقیق کرده که احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند.

نکات مهم در خصوص مراقب‌های بعد از ابدومینوپلاستی 

در هفته‌های بعد از عمل، حساسیت بدن تا حدی کاهش یافته اما همچنان لازم است که نکات مراقبتی رعایت شود. در ادامه به نکات مهم مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی اشاره می‌کنیم:

نحوه خوابیدن 

به هیچ عنوان طاق باز نخوابید! این حالت باعث می‌شود که پوست شکم دچار کشیدگی شده و بخیه‌ها سست خواهند شد. بهتر است از دو بالش بزرگ و نرم استفاده کنید تا بدن با سطح شکم زاویه ۴۵‌ درجه ایجاد کرده و پوست دچار کشیدگی نشود. ممکن است هنگام خواب غلت بزنید، برای جلوگیری از این کار، دو بالش بزرگ کنار خود بگذارید. اگر می‌توانید یک بالش با اندازه مناسب در زیر پای خود قرار دهید تا بدن حالت عدد هفت پیدا کند. 

فعالیت‌ها

بهترین فعالیت در هفته‌های اول پس از ابدومینوپلاستی، پیاده‌روی است. راه رفتن باعث افزایش جریان خون شده و از ایجاد لخته جلوگیری می‌کند. حرکاتی مانند کشش مچ پا یا بالا آوردن پا نیز منجر به گردش خون می‌شود. اما انجام ورزش‌های سنگین به زمان بیشتری نیاز دارد. حتی پزشکان توصیه می‌کنند که تا ماه چهار پس از عمل، از دویدن و پریدن پرهیز شود. اگر می‌خواهید ورزش حرفه‌ای را شروع کنید، در ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و حداقل باید ۶ ماه صبر کنید. 

گن و شکم‌بند

یکی از مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی، استفاده از گن است. همانطور که گفتیم، پس از جراحی شکم، بدن دچار تورم می‌شود. گن‌های طبی تا حدودی از پیشرفت تورم جلوگیری کرده و دوران نقاهت را کوتاه می‌کنند. فشار مناسبی که گن بر روی محل جراحی اعمال می‌کند، جلوی هر نوع خونریزی یا خروج مایعات را می‌گیرد. به علاوه، اگر نگران افتادگی پوست بعد از عمل هستید، حتما از شکم‌بند استفاده کنید تا پوست با شکل جدید خود سازگار شود.

نکات-مهم-در-خصوص-مراقب‌های-بعد-از-ابدومینوپلاستی-

تغذیه

 استفاده از هرگونه غذای فرآوری شده مثل فست‌فود، الکل و سیگار، نوشابه و مواد غذایی دارای چربی و نمک زیاد ممنوع است. مصرف ویتامین و پروتئین‌ها، به روند بازسازی پوست سرعت می‌بخشد. به علاوه مصرف کربوهیدرات‌ها، از تحلیل ماهیچه‌ها جلوگیری کرده و به عنوان یک منبع انرژی مناسب عمل می‌کنند. با توجه به اینکه بدن حین عمل آب و فیبر زیادی از دست داده، لازم است که آب و سبزیجات کافی میل کنید تا بدن به تعادل برسد.

استحمام

رفتن به حمام تا سه روز بعد از جراحی ممنوع است. اگر می‌خواهید دوش بگیرید، از آب گرم استفاده نکنید و محل زخم را فشار ندهید. بعد از دوش گرفتن، با یک پارچه تمیز اطراف زخم را تمیز کنید. در مورد استحمام بعد از ابدومینوپلاستی، حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.

نحوه پانسمان

با توجه به اینکه احتمال عفونت وجود دارد، لازم است دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و صبر کنید تا خشک شود. سپس با احتیاط پانسمان قبلی را جدا کرده و با رعایت نکات بهداشتی، دور بیندازید. با سرم فیزیولوژی، محل زخم را ضدعفونی کرده و سپس با گاز استریل و بانداژ، بدون اعمال فشار زیاد به زخم، محل جراحی را ببندید. در صورت مشاهده هرگونه علامت عفونت، سریعا به پزشک اطلاع دهید. 

سوالات رایج مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی 

در این قسمت، به مهم‌ترین سوالات بیماران در مورد عمل ابدومینوپلاستی را جراحی شکم اشاره می‌کنیم:

آیا می‌توان از کرم‌های ترمیم کننده بعد از ابدومینوپلاستی استفاده کرد؟

بهتر است تا زمان بهبودی کامل بافت شکم صبر کنید تا احتمال هرگونه عفونت کاهش یابد. در خصوص خرید کرم ترمیم‌کننده مناسب، مشورت با پزشک متخصص لازم است .

علائم خطرناک بعد از جراحی ابدومینوپلاستی چیست؟

در صورت مشاهده علائمی همچون تب بالای ۳۸ درجه، تورم بسیار زیاد در محل جراحی، درد غیر قابل تحمل، خونریزی یا حتی مایعات چرکی بدبو، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سیگار و نوشیدنی‌های الکلی بعد از جراحی شکم، مجاز است؟

پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل تا ۳ ماه پس از جراحی ابدومینوپلاستی، از سیگار و نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید. این مواد، سرعت بهبودی بدن را کاهش می‌دهند. 

نتیجه‌گیری

در این مقاله به مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از ابدومینوپلاستی اشاره کردیم. با توجه به اینکه جراحی شکم، حساسیت بسیار زیادی دارد، انتخاب مرکز درمانی مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا احتمال هرنوع عارضه کم شود. با رعایت اصول مراقبتی، به راحتی از پس سختی‌های این عمل برمی‌آیید. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *