لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی به چه صورت است

تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی

در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی و مراقبت های بعد از آن صحبت کنیم. ابدومینوپلاستی که یک جراحی زیبایی است، برای برداشتن چربی ها و پوست اضافه شکم و همچنین سفت کردن ماهیچه ها زیرین شکم انجام می شود. این جراحی امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

تعویض-پانسمان-بعد-از-ابدومینوپلاستی

جراحی ابدومینوپلاستی یکی از گزینه های بسیار خوب و ایده آل برای افرادی محسوب می شود که دارای اضافه وزن هستند. این جراحی هم مانند سایر جراحی های دیگر نیاز به مراقبت های لازم دارد تا بتوان بهترین نتیجه را از آن گرفت.  و مهم ترین آن ها تعویض پانسمان است که در نتیجه جراحی تاثیر بسیار زیادی دارد در ادامه در این مورد توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

انتخاب پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی

همان طور که می دانید در جراحی ابدومینوپلاستی روی شکم برش ایجاد می شود که بعد از جراحی باید به خوبی از این برش مراقبت کرد تا زخم آن بدون این که عفونت کند، ترمیم شود. به همین دلیل باید یک پانسمان مناسب برای آن انتخاب کنید. پانسمانی که برای این جراحی مورد استفاده قرار می گیرد، باید بدون هیچ گونه آلودگی میکروبی باشد تا ضمن این که مانع رسیدن میکروب ها به سطح زخم شود، خود باعث آلودگی مجدد زخم نشود.

پانسمان باید به گونه ای باشد که هوا و اکسیژن به داخل آن نفوذ کند. همچنین باید امکان تبخیر پوست از زیر پانسمان کاملا مهیا باشد. در غیر این صورت پوست مرطوب شده و پانسمان خیس می شود. چنین محیطی، برای رشد میکروب ها و ایجاد عفونت بسیار مناسب است.

در انتخاب پانسمان دقت کنید که از جنسی تهیه شده باشد که به هیچ عنوان به زخم نچسبد. در غیر این صورت ممکن است پانسمان به زخم بچسبد و بافت هایی که در حال ترمیم هستند آسیب برساند. پانسمان های پنبه ای اصلا برای این گزینه مناسب نیستند. در ضمن پانسمان باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند تمام سطح زخم را بپوشاند و لبه آن هم از دو طرف زخم حداقل دو سانتی متر جلوتر باشد.

چگونگی تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی

برای تعویض پانسمان فرد باید دارای روحیه قوی ای باشد. اگر فکر می کنید که روحیه لازم و تجربه کافی برای انجام این کار را ندارید، توصیه می کنیم از فردی دیگر که تجربه بیشتری هم دارد، برای تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی کمک بگیرید. چرا که نحوه انجام این کار تاثیر زیادی در کوتاه شدن دوه نقاهت دارد. برای تعویض پانسمان ابتدا دست های خود را با آب و صابون بشویید و صبر کنید در هوای آزاد خشک شود. سپس پانسمان قدیمی را در جهت رویش موها به آرامی جدا کنید. پانسمان در کیسه زباله بیاندازید و دست های خود را بشویید.

چگونگی تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستیی

اگر زخم دچار عفونت شده باشد باید ابتدا پانسمان را در یک کیسه فریزر جداگانه انداخته و آن را دور بیاندازید. با این کار می توان از پخش شدن آلودگی جلوگیری کرد. سپس با کمک سرم شستشو تجویز شده توسط پزشک محل زخم را استریل کنید و با کمک گاز استریل، به آرامی زخم را تمیز کنید. در این مرحله باید پانسمان جدید را با دست های تمیز خود از بسته خارج کرده و به آرامی روی زخم قرار دهید.

مراقبت های لازم در خصوص تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی

برای این که زخم هایی که در این جراحی به وجود آمده اند به خوبی جوش بخورند و بتوانید شرایط پایداری را برای بدن ایجاد کنید لازم است تا یک سری مراقبت های لازم را انجام دهید. از جمله این مراقبت ها موارد زیر هستند:

✅ در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی مانند سوزَش، خارش، بوی بد، ترشح زرد یا سبز رنگ، قرمزی و کبودی در زخم و اطراف آن، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

✅ به هیچ عنوان روی محل زخم خود سرفه یا عطسه نکنید و با دست های آلوده روی زخم را لمس نکنید.

✅ در صورتی که دسترسی به سرم شستشو نداشتید، می توانید 9 گرم از نمک را با یک لیتر آب جوش ترکیب کنید و بعد از آن که سرد شد، به عنوان سرم شستشو از آن استفاده کنید.

✅ برای هر یک از قسمت های زخم، از یک پنبه جداگانه استفاده کنید. به هیچ عنوان پنبه ای که به یک قسمت از زخم آغشته شده، به سایر قسمت ها آغشته نکنید.

نکاتی در خصوص تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی

در خصوص تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی علاوه بر این که باید مراقبت های لازم را انجام دهید، باید یک سری نکات مهم را هم رعایت کنید تا دوره نقاهت شما هر چه بیشتر، کوتاه تر شود. از جمله نکاتی که لازم است در این خصوص رعایت کنید، موارد زیر هستند:

👈🏻 حتما باید روزی 3 الی 4 باید پانسمان زخم را تعویض کنید.

👈🏻 اگر زخم شما دچار خون ریزی یا عفونت شد، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

👈🏻 اگر پوست شما در محل زخم و یا اطراف آن دچار تغییر رنگ و یا کبودی شد، به پزشک اطلاع دهید.

👈🏻 داروهای تجویز شده را طبق ساعت مقرر مصرف کنید و گن طبی برای داخل رفتن شکم استفاده کنید.

👈🏻 سعی کنید بعد از عمل پیاده روی کنید و فعالیت سبک داشته باشید.

سوالات متداول تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی

آیا نحوه تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی اهمیت دارد؟

بله، با توجه به این که پانسمان مستقیما با زخم در ارتباط است، در صورت عدم تعویض پانسمان به صورت صحیح و درست می تواند مشکلات عفونتی را به همراه داشته باشد.

آیا با وجود پانسمان می توان بعد از این عمل حمام کرد؟

حمام کردن بعد از این عمل کاملا بستگی به شرایط بیمار و زخم آن و همچنین صلاح دید بهترین جراح ابدومینوپلاستی دارد. اما احتمالا دوش گرفتن سبک در مدت زمان کوتاه می تواند بلامانع باشد.

دلیل باز شدن بخیه ابدومینوپلاستی چه چیزی می تواند باشد؟

معمولا باز شدن بخیه های این جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد اما فعالیت های شدید ورزشی، بلند کردن اجسام سنگین و یا فشار وارد کردن به شکم می تواند باعث بروز این مشکل شود.

نتیجه گیری

همه خانم ها و آقایان آرزوی داشتن شکمی صاف را دارند. بسیاری از افراد برای رسیدن به این آرزو سخت تلاش و ورزش می کنند و رژیم می گیرند اما بعضی دیگر که توانایی این کار را ندارند، عمل ابدومینوپلاستی انجام می دهند. این عمل کمک می کند تا هر چه بهتر بدنی زیبا داشته باشید. ما در این مطلب در مورد تعویض پانسمان بعد از ابدومینوپلاستی صحبت کردیم و هر آن چه را که لازم بود در این خصوص رعایت کنید را به شما گفتیم.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *