لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
عینک بعد از جراحی بینی

عینک زدن بعد از جراحی بینی

عینک زدن بعد از جراحی بینی یکی از مهمترین دغدغه‌های افرادی است که از ضعیف بودن یا حساس بودن چشم خود رنج می‌برند. بسیاری از پزشکان عینک زدن بعد از جراحی را به طور کامل منع می‌کنند، اما دلایل آن را به مراجعه کنندگان خود توضیح نمی‌دهند.

عینک-زدن-بعد-از-جراحی-بینی

در این مقاله سعی داریم تا به سوالات اساسی در رابطه با عینک زدن بعد از جراحی پاسخ دهیم و روش‎‌هایی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی آنها را جایگزین استفاده از عینک کنید.

چرا نمی توان بعد از عمل بینی عینک زد؟

با توجه به تهاجمی بودن عمل جراحی رینوپلاستی نباید فشار زیادی به نقاط تحت جراحی بینی وارد شود. چرا که کوچکترین فشار می‌تواند به راحتی نتیجه عمل را زیر سوال ببرد. با توجه به قانون فشار هرچه سطح تحت تماس مساحت کمتری داشته باشد، فشار بیشتری بر آن محل وارد می‌گردد. در استفاده از عینک نیز همین موضوع صادق است و در هنگام عینک زدن بعد از جراحی بینی وزن شیشه و قاب بطور آنی و مستقیم بر روی بینی وارد می‌گردد. هرچه قاب و شیشه عینک وزن بیشتری داشته باشند فشار وارد بر روی بینی نیز بیشتر خواهد بود.

بطور کلی بافت و غضروف بینی پس از انجام عمل بینی استحکام لازم را ندارد. در نتیجه بهتر است پس از انجام عمل بینی تا مدتی از عینک استفاده نشود. چرا که استفاده مدام از عینک‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر روی بینی باقی بگذارد. این امر موجب می‌شود تا نتیجه عمل دستخوش تغییرات زیادی شود و رضایت کامل را برای مراجعه کننده به همراه نداشته باشد. 

کسب اطلاعات در مورد مراقبت‌های پزشکی یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در جلسات مشاوره صورت گیرد. عینک زدن بعد از جراحی بینی نیز جزو همین اطلاعات است. متخصص باید نکات لازم را به مراجعه‌کننده گوشزد کند، تا زیباجو بداند اگر زمانی تصمیم به عینک زدن بعد از جراحی بینی گرفت؛ ممکن است با عواقبی همچون تغییر شکل بینی، خونریزی بینی، افتادگی بینی، طولانی تر شدن دوره نقاهت و … روبرو شود.

تا چه مدت عینک زدن بعد از جراحی بینی ممنوع است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده بهتر است حداقل بین 4 تا 8 هفته بعد از عمل جراحی صبر کنید و از استفاده عینک زدن بعد از جراحی خودداری فرمایید. در طول این مدت ورم بینی به حدی کافی کاهش نیافته است و هرگونه فشاری می‌تواند در شکل و فرم بینی تغییرات زیادی را اعمال کند.

اما اگر سوالتان به این نحوه باشد که بلافاصله پس از عمل می‌توانم از عینک استفاده کنم؟ باید بگوییم که در روزهای ابتدایی عمل به علت اینکه آتل یا اسپلینت بر روی بینی قرار دارد می‌توانید از انواع عینک‌های سبک استفاده کنید. چرا که گچ بینی و اسپلینت از بافت و استخوان‌های بینی مراقبت می‌کنند و با تاثیر مستقیم  وزن عینک بر روی بینی جلوگیری می‌کنند.

در نتیجه تا مادامی که گچ بینی‌تان را باز نکرده‌اید می‌توانید از عینک استفاده کنید. این دوره بسیار کوتاه تقریبا تا 1 هفته پس از عمل به طول می‌انجامد اما پس از باز‌کردن و برداشتن اسپلینت نباید فکر استفاده از عینک ها به ذهن‌تان خطور کند. چرا که این کار سبب می‌شود تا تمامی زحمات شما و پزشکتان از بین برود و عواقب جبران ناپذیری را متوجه شما کند.

روش های جایگزین عینک بعد از جراحی بینی

با این حال پزشکان روش‌هایی مناسبی را برای رفع نیازهای فرد برای عینک زدن بعد از جراحی بینی در نظر گرفته‌اند. این روش‌ها را می‌توان به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

روش-های-جایگزین-عینک-بعد-از-جراحی-بینی

چسباندن عینک به پیشانی

به راحتی می‌توان با استفاده از یک چسب کوچک پل عینک را به پیشانی متصل کرد. این کار باعث می‌شود تا پل هیچ تماسی با بینی نداشته باشد.

لنزهای پزشکی

لنزهای پزشکی مناسب افرادی است که چشمان بسیار ضعیفی دارند و انجام کارهای روزمره‌شان وابسته به استفاده کردن از عینک است. این افراد با مراجعه به چشم پزشک می‌توانند با توجه به نمره چشم‌شان برای تهیه لنز طبی اقدام کنند. بهتر است این افراد 1 یا 2 هفته قبل استفاده از لنزهای طبی را شروع کنند تا عارضه ای متوجه آنها نشود. 

عینک های سبک و بدون پل

عینک‌های بدون پل غالبا وزنی بسیار کمی دارند و به علت نداشتن پل هیچ تماسی با بینی نخواهند داشت تا فشاری را بر روی آن وارد کنند.

نگهدارنده عینک

این وسیله مانند هدبند است و هیچ تماسی با بینی برقرار نمی‌کند. بدین گونه که عینک بر روی این نگهدارنده‌های سوار می‌شود و وزن ناشی از آنها به دور سر انتقال می‌یابد.

سوالات متداول عینک زدن بعد از جراحی بینی

بعد از عمل بینی چطور از چشم خود را برابر نور خورشید محافظت کنم؟

یکی از آسان‌ترین کارها این است که تا مادامی نور خورشید بطور مستقیم و با قدرت می‌تابد، از خانه خود خارج نشوید. اما اگر کار واجبی داشتید می‌تواید با یک چسب عینک آفتابی را به پیشانی‌تان بچسبانید، سپس از محیط خانه خارج شوید و پس از اتمام کارتان فورا به منزل بازگردید.

مدت نقاهت لازم عمل بینی برای استفاده از عینک چقدر است؟

بطور دقیق نمی‌توان گفت که تا چه زمانی پس از انجام عمل بینی نباید از عینک استفاده کرد. اما بهتر است حداقل بین 4 تا  8 هفته پس از باز کردن آتل بینی از عینک استفاده نکنید. با این حال برای دانشتن زمانی دقیق تنها می توانید به متخصص‌تان مراجعه فرمایید.

آیا از لنزهای چشمی می‌توان به عنوان جایگزین عینک پس از عمل بینی استفاده کرد؟

بله، از آنجایی که لنزها فشار خاصی بر روی بینی و محل عمل وارد نمی‌کنند می‌توان آن‌ها را جایگزین عینک‌ کرد.

نتیجه گیری 

همواره داشتن اطلاعات به ما کمک می‌کند تا دید درستی به نحوه درمان خود داشته باشیم. دانستن اطلاعات مهم در جهت جلوگیری از انجام کارهایی خطرناک مانند عینک زدن بعد از جراحی بینی می تواند مسیر درمان را کوتاه‌تر کند و راه‌هایی را به فرد پیشنهاد دهد تا به راحتی بتواند به وسیله آنها نیازهای خود را برطرف سازد. بسیاری از اطلاعات رابطه‌ی مستقیمی با تجربه دارد.

دکتر ابوالفضل عباس زاده یکی از متخصصان جراحی زیبایی با کارنامه ای بسیار درخشان و موفق است که با دقت و شفافیت مشاوره های قبل از عمل بینی را به مراجعه دهندگان خود ارائه می‌دهد. در صورت نیاز به انجام ویزیت و مشاوره می‌توانید با شماره ‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *