لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
عمل انحراف بینی

جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی به منظور برطرف کردن نواقص بینی و باز کردن راه تنفسی انجام می شود. انحراف بینی یکی از مشکلاتی است که عوارض مختلفی مانند تنگی نفس و ایجاد مشکل در خواب فرد را به همراه خواهد داشت که تحمل آنها برای فرد کمی سخت خواهد بود.

جراحی-انحراف-بینی

همینطور انحراف بینی در زیبایی چهره افراد نیز تاثیرات منفی می گذارد، که با عمل انحراف بینی می‌توان از عوارض ناشی از آن پیشگیری کرد و به بهبود فرم بینی نیز کمک کرد.

اما آیا همه بیماران کاندیدای مناسبی برای این نوع جراحی بینی هستند؟ چه اقداماتی قبل از این درمان باید انجام داد؟ نحوه انجام این عمل به چه صورت است؟ در این مقاله به طور کامل تمام این موارد را بررسی خواهیم کرد.

علت انجام جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود. علت انجام این جراحی کاملا بستگی به علت بروز انحراف بینی دارد، در ادامه چند علت اصلی نیاز به این عمل را بیان کرده‌ایم.

1. وارد شدن ضربه به بینی

خیلی از مواقع ممکن است در اثر یک حادثه، ضربه‌ای به بینی وارد شود که سبب آسیب به استخوان و غضروف بینی خواهد شد. این ضربه در هر سنی ممکن است به بینی وارد شود، اما در سنین پایین‌تر آسیب‌پذیری استخوان و غضروف بینی بیشتر است. به همین دلیل ممکن است بعد از ضربه و جوش خوردن نامناسب استخوان، انحراف بینی ایجاد شود. در این شرایط، نیاز است برای انجام عمل انحراف بینی اقدام شود.

2. علل ژنتیکی

گاهی اوقات ممکن است هیچ ضربه‌ای به بینی وارد نشده و از همان کودکی انحراف بینی ایجاد شده باشد. این بیماران معمولا به دلایل ژنتیکی به این عارضه مبتلا می‌شوند. البته به این موضوع توجه داشته باشید که در اکثر افراد، این عارضه در سنین کودکی بروز پیدا نمی کند و بیشتر بیماران در سنین بالاتر متوجه چنین مشکلی می‌شوند.

3. افزایش سن

در برخی از مواقع با افزایش سن ساختار بینی تغییر پیدا کرده و امکان دارد تیغه بینی منحرف شود که برای رفع آن باید جراحی انحراف بینی انجام داد.

4. عفونت

از جمله دلایلی که به انجام جراحی انحراف بینی منجر می شود، عفونت است که منجر به متورم شدن حفره های سینوسی شده و همین امر موجب باریک تر شدن تیغه بینی و انحراف و انسداد آن خواهد شد.

کاندیدای مناسب عمل انحراف بینی

جراحی انحراف بینی می‌تواند مشکلات ناشی از این عارضه را درمان کند. البته باید به این نکته توجه کرد که همه افراد کاندیدای مناسبی برای آن نیستند.

کاندیدای-مناسب-عمل-انحراف-بینی

✅ در صورتی که فرد از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد، می‌توان این جراحی را انجام داد. در کل انجام عمل انحراف بینی برای بیمارانی با شرایط زیر گزینه مناسبی است:

✅ افرادی که به دلیل انحراف بینی، مجبور به تنفس دهانی و در پی آن مبتلا به خشکی دهان شده‌ باشند.

✅ بیمارانی که احساس گرفتگی و فشار در ناحیه بینی خود دارند.

✅ افرادی که به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از انحراف بینی، دچار اختلال در خواب هستند.

اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی

دقت داشته باشید که قبل از انجام عمل انحراف بینی، نیاز است یک معاینه کامل توسط بهترین جراح بینی در تهران صورت بگیرد. در ادامه بسته به شرایطی که دارید، ممکن است نیاز به انجام هر یک از اقدامات زیر باشد:

👈🏻 در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز باشد چند روز قبل از انجام جراحی، مصرف آنها را قطع کنید. به عنوان مثال، به دلیل خونریزی حین جراحی نیاز است مصرف داروهایی مثل آسپرین و سایر داروهای رقیق‌کننده خون را قطع کنید.

👈🏻 در صورتی که پزشک تشخیص دهد عمل باید تحت بیهوشی انجام شود، باید اقدامات خاصی قبل از آن انجام دهید. مثلا باید حدود 8 ساعت قبل از جراحی، ناشتا باشید.

👈🏻 ممکن است نیاز باشد یکسری آزمایشات قبل از عمل انحراف بینی انجام شوند.

👈🏻 به هیچ عنوان قبل از جراحی، از سیگار و نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید، چرا که هر کدام از آن ها سبب می‌شوند بهبودی بافت بینی بعد از عمل با تاخیر صورت بگیرد.

نحوه جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی طی مراحلی انجام می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک پرداخته‌ایم:

نحوه-جراحی-انحراف-بینی

1. بیهوشی یا بی‌حسی موضعی

در مرحله اول، پزشک باید با توجه به شرایط بیمار تصمیم بگیرد از بیهوشی یا بی‌حسی برای انجام جراحی استفاده کند. برای اینکه بیمار حین عمل دردی نداشته باشد، از یکی از این دو روش استفاده خواهد شد.

2. ایجاد برش

برای اینکه جراح بتواند به استخوان یا غضروف بینی دسترسی پیدا کند، باید برشی در کناره بینی ایجاد کند. معمولا روی تیغه یک لایه مخاطی قرار گرفته است که پزشک آن را برداشته و به ‌راحتی به تیغه بینی دسترسی پیدا می‌کند.

3. اصلاح انحراف بینی

بعد از دسترسی پزشک به ساختار و تیغه بینی، می‌تواند با جابه‌جایی آن به موقعیت صحیح، این مشکل را رفع نماید.

4. بخیه زدن

بعد از اینکه تیغه به موقعیت درست خود منتقل شد، نیاز است مخاط بریده شده دوباره روی تیغه قرار بگیرد. برای این کار، پزشک دو لبه آن را به هم بخیه می‌زند.

سوالات متداول جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول جراحی انحراف بینی بین 60 تا 90 دقیقه زمان خواهد برد. این زمان بسته به شرایط بیمار و تجربه متخصص، می‌تواند تغییر کند.

آیا عمل انحراف بینی عوارضی هم به همراه دارد؟

در کل این جراحی در صورتی که به درستی انجام شود، عوارض نگران‌کننده‌ای به همراه ندارد. اما با توجه به ماهیت تهاجمی آن، ممکن است با برخی عوارض مانند درد و التهاب مواجه شوید.

عمل انحراف بینی چقدر هزینه دارد؟

هزینه انجام این درمان بسته به عوامل مختلف می‎تواند تغییر کند. شدت انحراف بینی، دستمزد پزشک و بیمه از جمله مواردی هستند که در هزینه نهایی این جراحی تاثیرگذاراند.

نتیجه گیری

جراحی انحراف بینی یکی از بهترین گزینه‌های درمان مشکلات ناشی ازانحراف بینی مانند تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. دقت داشته باشید که این عارضه باید هرچه سریع‌تر درمان شود؛ در غیر این صورت، ممکن است علاوه بر زیبایی، مشکلات خیلی بیشتری برای شما به وجود آورد. به عنوان مثال، ممکن است سبب خشکی دهان شود که خود عوارض زیادی به همراه دارد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود برای انجام درمان مربوطه، هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *