لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
خندیدن بعد از عمل بینی

خندیدن بعد از جراحی بینی

خندیدن بعد از جراحی بینی مانعی دارد؟ از چه زمانی بعد از جراحی رینوپلاستی می‌توانیم راحت بخندیم؟ باید گونه های خود را هنگام خنده بعد عمل بینی نگه داریم؟ این موارد همه سوالاتی هستند که زیباجویان بعد از جراحی از جراح خود می‌پرسند. خندیدن بعد از انجام این جراحی اگر با اصول مناسب باشد هیچ مانعی ندارد و عوارضی ایجاد نمی‌کند. در این مقاله به مشکلاتی که در اثر خنده بعد از این عمل ایجاد می‌شود و محدودیت های مرتبط با آن صحبت کردیم.

خندیدن-بعد-از-جراحی-بینی

آیا خندیدن بعد از عمل بینی مشکل ایجاد میکند؟

خندیدن بعد از عمل بینی به طور کلی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید توجه داشت که در دوره اولیه نقاهت پس از عمل، برخی از فعالیت‌ هایی که نیاز به انقباض عضلات صورت دارند ممکن است باعث افزایش فشار بر روی بینی و احتمالاً موجب تغییر در شکل نهایی آن شود. این توصیه‌ ها به دلیل این است که در دوره اولیه، بینی هنوز در حال بهبود است و ساختار درونی آن به ثبات نرسیده و هرگونه فشار یا تغییر در موقعیت آن ممکن است تأثیر منفی بر روی نتیجه نهایی داشته باشد.

ممنوعیت خندیدن بعد از جراحی بینی بستگی به نوع جراحی باز یا بسته، توصیه‌ های بهترین جراح بینی و وضعیت خاص هر بیمار دارد. این مسئله معمولاً در دوره اولیه نقاهت پس از جراحی برای حفظ شکل نهایی بینی مطرح می‌شود.  در این زمان جراح شما توصیه دارد تا از خندیدن، قهقهه زدن و حرکات شدید صورت خودداری کنید. مانعی ندارد که پس از جراحی بینی بخندید اما باید این کار را به آرامی و ترجیحا مثل لبخند زدن انجام دهید و با دهان باز نخندید. حداقل تا 24 ساعت بعد از جراحی بینی سعی کنید نخندید.

تا-چه-مدت-خندیدن-بعد-از-جراحی-بینی-ممنوعیت-دارد؟

عوارض خندیدن بعد از جراحی بینی

عوارض خندیدن بعد از جراحی بینی به طور کلی به دو دسته عوارض مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند.

⚠️ تغییر شکل بینی با فشار زیاد بر روی عضلات صورت

⚠️ ترشح خون از سوراخ های بینی یا انتهای حلق به سمت دهان

عوارض غیرمستقیم

⚠️ تاخیر در بهبودی بینی

⚠️ تحریک و تنش بیش از حد بر روی بینی

محدودیت های خندیدن بعد از جراحی بینی

محدودیت‌ های خندیدن بعد از جراحی بینی قطعا به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه، محدودیت ‌های معمولی که پس از جراحی بینی توصیه می‌شود، را ذکر کردیم.

✅ در زمان خندیدن پس از عمل، حتما با دو دست خود، دو سمت گونه را نگه دارید تا پوست کش پیدا نکند و به بینی فشار وارد نشود.

✅ سعی کنید که حداقل تا یک روز بعد از جراحی نخندید تا به بخیه ها آسیب وارد نشود.

✅ با فشار زیاد نخندید و سعی نکنید قهقهه بزنید. پزشک توصیه می‌کند که بیماران از خندیدن با فشار زیاد بر روی بینی خودداری کنند. فشار زیاد باعث تغییر در شکل بینی شود یا سبب باز شدن بخیه های جراحی می‌شود که می‌تواند به نتیجه نهایی آسیب بزند.

نکاتی در خصوص خندیدن بعد از عمل بینی

خندیدن بعد از عمل بینی نقش مهمی در بهبودی و نتیجه نهایی جراحی ایفا می‌کند. در ادامه، تعدادی از نکات مهم در خصوص خندیدن پس از عمل بینی آورده شده است:

نکاتی-در-خصوص-خندیدن-بعد-از-عمل-بینی

❇️ به جای قهقهه یا خندیدن با دهان باز، لبخند بزنید.

❇️ در هنگام خندیدن دو سمت صورت را به گونه ای نگه دارید که دستتان با بینی برخورد نداشته باشد.

❇️ دو طرف بینی خود را هنگام خندیدن نگه ندارید و نفشارید.

❇️ از فشار و حرکات شدید صورت در هنگام خنده خودداری کنید تا اتفاقی به جسمی برخورد نداشته باشید.

سوالات متداول در مورد خندیدن بعد از جراحی بینی

خندیدن بعد از جراحی بینی به ترمیم بینی آسیب می‌رساند؟

خندیدن در حقیقت به ترمیم بینی آسیب وارد نمی‌کند مگر اینکه در روز های اولیه بعد از جراحی بینی باعث افزایش فشار در ناحیه بینی شود. اما پس از گذشت زمانی و بهبود ترمیم بینی، خندیدن مشکلی ندارد و بهبود بینی شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

خندیدن می‌تواند عوارض جراحی بینی را تشدید کند؟

خندیدن به طور مستقیم عوارض جراحی بینی را تشدید نمی‌کند. گاهی برخی افراد به هنگام خندیدن زمانی که گچ بینی برداشته نشده است، احساس تنگی نفس می‌کنند که به دلیل فشار زیاد به بینی است.

چه زمانی می‌توانم بعد از جراحی بینی درست بخندم؟

زمانی که می‌توانید بعد از این جراحی راحت و بدون دردسر بخندید، بستگی به میزان بهبود و ترمیم بینی شما دارد. معمولاً پس از گذشت چند هفته از جراحی، مراحل اولیه بهبود را تجربه خواهید کرد و احساس درد کمتر خواهید داشت. در این مرحله، می‌توانید بدون مشکل بخندید و ابراز خوشحالی کنید.

در نهایت…

بعد از رینوپلاستی، خندیدن تا حدودی باعث احساس ناخوشایندی در ناحیه بینی می‌شود. این احساس معمولاً به دلیل وجود انقباض عضلات درون ساختار بینی است. با این حال، این احساس در طول زمان به طور طبیعی کاهش می‌یابد و در اکثر موارد، بعد گذشت چند هفته از جراحی، زیباجویان می‌توانند به خندیدن با آرامش بیشتری بپردازند. در صورتی که هرگونه علامت غیرطبیعی یا ناراحتی یا خونریزی در زمان خندیدن بعد عمل بینی داشتید، مراجعه به جراح معالج ضروری است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *