لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
نحوه استحمام بعد از عمل بینی

استحمام بعد از جراحی بینی

استحمام بعد از جراحی بینی یکی از چالش‌هایی است که معمولاً افرادی که این عمل را انجام می‌دهند یا قصد انجام آن را دارند با آن مواجه هستند. بینی عمل شده نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد و عدم توجه به نکات مراقبتی از جمله شیوه حمام کردن، باعث تغییر در نتیجه عمل یا عوارض متعدد بعد از عمل می‌شود. به همین منظور در این مطلب سعی داریم به روش‌ استحمام بعد از جراحی بینی و نکات مراقبتی آن بپردازیم تا به این واسطه از خطر عفونت یا سایر عوارضی که ممکن است از بی‌توجهی به این موضوع ایجاد شود جلوگیری کنیم.

استحمام-بعد-از-جراحی-بینی

چه مدت زمان بعد از جراحی بینی می توان استحمام کرد؟

راجع به اینکه چه مدت زمان بعد از جراحی بینی می‌توانیم استحمام کنیم باید بگوییم که در هفته اول به هیچ عنوان حمام نکنید و تنها قسمت گردن به پایین را بشویید. اما در صورتی که نیاز به شستن سر باشد باید سر را طوری بشویید که به هیچ عنوان صورت خیس نشود و مشکلی برای بانداژ به وجود نیاید.

بعد از اینکه بانداژ و گچ بینی به تشخیص پزشک برداشته شود، می‌توانید مانند روزهای عادی و بدون هیچ مشکلی به راحتی حمام کنید. زمان برداشتن گچ بینی در افراد مختلف فرق می‌کند و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ممکن است در برخی افراد دوش گرفتن بعد از جراحی بینی دو هفته طول بکشد اما برخی افراد بعد از یک هفته به راحتی بتوانند دوش بگیرند و مشکلی بابت این موضوع نداشته باشند.

نحوه صحیح استحمام بعد از جراحی بینی

نحوه صحیح استحمام بعد از جراحی بینی در هفته‌های اول بسیار حساس است چرا که نباید به هیچ عنوان بانداژ بینی خیس شود. بنابراین برای حمام کردن به روش زیر عمل کنید.

✅ روی یک صندلی محکم بنشینید.

✅ سرتان را خیلی آرام به عقب خم کنید.

✅ از کسی درخواست کنید که به آرامی موهای شما را بشوید.

✅ حتما از آب ولرم استفاده کنید.

✅ بهتر است برای راحتی در هنگام شست و شو از دوش‌های دستی که به راحتی جابه جا می‌شود استفاده کنید و اجازه ندهید که صورت به هیچ عنوان خیس شود.

✅ بعد از شستن موها به آرامی آن‌ها را خشک کنید.

✅ ناحیه جراحی را به هیچ عنوان مرطوب نکرده و همواره خشک نگه دارید.

✅ از مالش دادن ناحیه جراحی بپرهیزید.

در صورت خیس شدن گچ بینی چه باید کرد؟

خیس شدن گچ بینی به هنگام استحمام، باعث می‌شود که گچ شل شود و خاصیت خود را از دست بدهد. بنابراین بلافاصله باید با استفاده از باد ملایم و خنک سشوار، گچ را خشک کنید تا دوباره سخت شود.

در-صورت-خیس-شدن-گچ-بینی-چه-باید-کرد؟

حمام کردن به صورت نرمال چه مدت زمان بعد از جراحی جایز است؟

تعیین زمان برای استحمام بعد از جراحی بینی آن هم به صورت نرمال و معمولی در افراد مختلف فرق می‌کند و نمی‌توان زمان دقیقی را برای این موضوع مشخص کرد. زمان استحمام نرمال با توجه به پروسه بهبودی، نوع جراحی که بیمار انجام داده، فرایند ریکاوری، شرایط جسمی و… در افراد مختلف متفاوت است.

گاهی یک هفته بیشتر وقت لازم است تا بیمار بتواند دوباره به طور نرمال دوش بگیرد. شاید حتی دو هفته نیاز باشد که حمام کردن را به روشی که پیشتر اشاره کردیم انجام‌ دهد تا روند بهبودی تکمیل شود. بنابراین اصلاً در این زمینه عجله نکنید تا نتیجه مطلوبی از عمل جراحی بگیرید.

حتماً در خصوص نحوه حمام کردن و زمان آن با پزشک خودتان گفتگو کنید و دستورالعمل‌های لازم را بگیرید و به هیچ عنوان از افراد دیگر در خصوص حمام کردن مشاوره نخواهید. چرا که تنها پزشک شما از وضعیتی که دارید آگاه است و می‌تواند به بهترین شکل ممکن، شما را راهنمایی کند. زمانی که بعد از جراحی رینوپلاستی اولین دوش خود را می‌گیرید حتماً به نکات مراقبتی که توسط پزشک بیان شده عمل کنید.

مهم ترین نکات در خصوص استحمام بعد از جراحی بینی

از مهمترین نکات در خصوص استحمام بعد از جراحی بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

❇️ برای حمام رفتن از یک همراه بخواهید که در کنار شما باشد و شما را کمک کند.

❇️ حتماً از آب ولرم استفاده کنید. استحمام با آب گرم موجب سرگیجه می‌شود و اگر از آب خیلی سرد استفاده کنید امکان سرماخوردگی و دردسرهای بعد از آن وجود دارد.

❇️ حتماً از دوش تلفنی یا وان برای شستشوی بدن استفاده کنید و شستن سر را با استفاده از سرشوی آرایشگاهی انجام دهید.

❇️ در ابتدا بدنتان را به طور کامل بشویید و در نهایت روی یک صندلی بنشینید و با خم کردن سر به عقب به آرامی شستشوی موها را انجام دهید.

❇️ قبل از اینکه برای برداشتن پانسمان بینی به مطب مراجعه کنید با خیال راحت می‌توانید استحمام کنید. این کار باعث می‌شود که اسپلینت خیس شده و راحت‌تر جدا شود.

❇️ همانطور که می‌دانید بعد از برداشت پانسمان معمولا طبق نظر جراح، به بینی چسب زده می‌شود. زمانی که بینی چسب دارد می‌توانید با همان چسب به حمام بروید و بعد از جدا شدن چسب دوباره بلافاصله خودتان بینی را چسب بزنید.

سوالات متداول در مورد استحمام بعد از جراحی بینی

برای استحمام بعد از جراحی بینی می‌توان از وان استفاده کرد؟

بله. یکی از بهترین راهکارها برای داشتن یک حمام ایده‌آل بعد از جراحی بینی، استفاده از وان است.

آیا می‌توان برای استحمام بعد از جراحی بینی به استخر رفت؟

خیر. رفتن به استخر، استفاده از عینک شنا یا لوازمی که در استخر استفاده می‌شود و حتی حضور در فضای استخر به دلیل مرطوب بودن این فضا و امکان خیس شدن گچ بینی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

آیا استحمام بعد از جراحی بینی ممنوع است؟

خیر. استحمام بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان ممنوع نیست. اما بهتر است خصوصاً در هفته‌های اول بسیار محتاطانه استحمام کنید تا پانسمان بینی خیس نشود.

بعد از جراحی بینی می‌توان استحمام کرد یا نه؟

اگرچه رعایت بهداشت فردی و دوش گرفتن به طور مرتب بسیار توصیه می‌شود. اما استحمام بعد از جراحی بینی با چالش‌هایی همراه است. در روزهای ابتدایی بعد از جراحی به هیچ عنوان نباید اجازه دهید که صورتتان خیس شود. بنابراین برای استحمام فقط باید بدن شسته شود و در صورت نیاز به شستن سر از سرشوی آرایشگاهی استفاده شود. بعد از گذشت یک هفته تا دو هفته که گچ بینی برداشته می‌شود، بیمار می‌تواند به راحتی و به صورت نرمال حمام کند. تنها کافیست به توصیه‌های پزشک در این زمینه توجه داشته باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *