Search
Close this search box.
نکات مراقبتی بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی را جدی بگیرید!

مراقبت‌ های بعد از بلفاروپلاستی شامل یک سری بایدها و نبایدها می‌شود که زیباجویان بعد از انجام این جراحی باید به آنها دقت و توجه کافی داشته باشند. در واقع توجه به نکات مراقبتی بعد از این جراحی باعث می‌شود تا نتایج مطلوبی از این جراحی به دست بیاورید و به عوارض ناشی از آن مبتلا نشوید. افرادی که بلفاروپلاستی انجام می‌دهند تا ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی باید به طور کامل استراحت کنند و تا ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی سر خود را بالاتر از بدن قرار دهند. همچنین مصرف داروهای تجویز شده به طور مرتب و استفاده از کمپرس سرد برای کنترل دردها از دیگر مراقبت ‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی است.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی را جدی بگیرید!

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

عدم توجه به مراقبت‌ های بعد از عمل بلفاروپلاستی باعث تاخیر در روند بهبودی می‌شود و ممکن است مشکلاتی نظیر تورم، کبودی و عفونت را ایجاد کند. اگر به این نکات هر چند کوچک و جزئی دقت نکنید علاوه بر اینکه به نتایج مطلوبی دست پیدا نمی‌کنید باید دوباره تحت درمان قرار بگیرید و هزینه مجددی را برای درمان عوارض ناشی از بلفاروپلاستی بپردازید.

دوران نقاهت عمل بلفاروپلاستی

رعایت مراقبت‌ های بعد از عمل بلفاروپلاستی باعث می‌شود تا دوره نقاهت کوتاه‌تری را تجربه کنید. بعد از اینکه تحت عمل بلفاروپلاستی قرار می‌گیرید باید زمانی را به استراحت کردن اختصاص دهید تا به روند طبیعی و عادی زندگی برگردید. به طور معمول بهبودی ورم، کبودی، زخم و التهابات بعد از این جراحی ۱۵ روز طول می‌کشد و تقریباً بعد از دو هفته، فرد به حالت طبیعی برمی‌گردد. اما در صورت عدم توجه به مراقبت‌های بعد از جراحی، قطعاً روند درمان طولانی‌تر می‌شود و دوره نقاهت بیشتر از دو هفته به طول می‌انجامد.

بهبودی بعد از عمل بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی بعد از عمل بلفاروپلاستی با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. مواردی نظیر سن افراد، میزان تخصص و مهارت پزشک در جراحی، میزان افتادگی پلک‌ها و همچنین میزان توجه به مراقبت ‌های قبل و بعد از عمل، در تعیین مدت زمان بهبودی تاثیرگذار هستند. اگر همه چیز در شرایط نرمال و عادی باشد معمولا بهبودی بعد از دو هفته حاصل می‌شود.

بهبودی بعد از عمل بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

مراقبت های هفته اول بعد از عمل بلفاروپلاستی

از مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی در هفته اول می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • حداقل تا ۲۴ ساعت اول از نزدیکان خود بخواهید که در کنار شما بمانند.
  • در ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی، سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • قبل از آغاز شدن دردها، داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.
  • در روزهای ابتدایی بعد از جراحی، فعالیت‌های خود را محدود کنید و بیشتر روز را به استراحت بپردازید.
  • لباس‌های راحت و گشاد بپوشید تا هنگام پوشیدن یا خارج کردن آن ها از بدن با پلک‌ها درگیر نشوید.
  • به مدت دو هفته قبل و بعد از بلفاروپلاستی، از مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین بپرهیزید.
  • به مدت دو هفته قبل و بعد از این جراحی، به هیچ عنوان سیگار مصرف نکنید.
  • اگر چشمان شما خشک شده از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
  • تا زمانی که بهبودی به طور کامل حاصل نشده به هیچ عنوان لوازم آرایشی استفاده نکنید.

مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

مهمترین مراقبت ‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی شامل موارد زیر می‌شود.

مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

استراحت کردن

استراحت کنید و از انجام کارهای خسته کننده یا کارهایی که فشار زیادی را به ناحیه تحت درمان وارد می‌کنند بپرهیزید.

پیشگیری از خشک شدن چشم‌ها

زمانی که این عمل انجام می دهید، چشمان شما حساس‌تر می شوند. با توجه به این موضوع، برای اینکه دوره نقاهت را زودتر و راحت‌تر پشت سر بگذارید و از ایجاد کبودی و تورم چشم‌ها جلوگیری کنید از تماشای تلویزیون، کامپیوتر، گوشی و… به مدت طولانی بپرهیزید. این موارد باعث خشکی چشم می‌شوند.

از عینک آفتابی استفاده کنید!

عینک آفتابی به عنوان یک محافظ از پوست اطراف چشم شما محافظت می‌کند. بنابراین اگر قرار است ساعاتی را در طول روز زیر نور آفتاب قرار بگیرید استفاده از عینک آفتابی را فراموش نکنید.

مصرف دارو

در دوره نقاهت برای اینکه درد کمتری را تجربه کنید و روند بهبودی را زودتر سپری کنید باید داروهایی را که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنید. بهتر است برای مصرف داروها به تایم آنها دقت و توجه کافی داشته باشید و به طور منظم از پماد یا قطره‌ها استفاده کنید.

به رژیم غذایی خود توجه کنید!

بعد از انجام عمل بلفاروپلاستی، غذاهای رقیق و آبکی استفاده کنید. مصرف منظم آب و مایعات باعث هیدراته نگه داشتن بدن می‌شود و از حالت تهوع و استفراغ جلوگیری به عمل می‌آورد و روند بهبودی را سرعت می بخشد.

استفاده از کمپرس سرد

برای تسکین درد چشم‌ها و کاهش تورم و التهاب ناشی از جراحی، از کمپرس سرد استفاده کنید.

سوالات متداول مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

بعد از عمل بلفاروپلاستی کی می‌توانیم به سر کار برگردیم؟

۳ تا ۷ روز بعد از این جراحی، زمانی که تورم و کبودی چشم‌ها تا حدی کاهش پیدا کند می‌توانید به محل کار خود برگردید. اگر شغل شما جزو شغل‌هایی با فعالیت بدنی بالا باشد، بهتر است ۱ تا ۲ هفته مرخصی بگیرید.

نتایج عمل بلفاروپلاستی کی مشخص می‌شود؟

۲ تا ۴ هفته بعد از عمل بلفاروپلاستی، در صورتی که به مراقبت‌ های بعد از عمل بلفاروپلاستی توجه کافی داشته باشید، نتایج مطلوب حاصل از این عمل را مشاهده می‌کنید.

چه زمانی برای کشیدن نخ بخیه مراجعه کنیم؟

اغلب پزشکان برای این جراحی از نخ‌های جذبی استفاده می‌کنند که نیازی به کشیدن ندارد. در صورتی که نخ بخیه از نوع غیر جذبی باشد، ۵ تا ۶ روز بعد از عمل، برای کشیدن نخ بخیه به مطب مراجعه کنید.

در نهایت…

مراقبت ‌های بعد از عمل بلفاروپلاستی سختی‌های خاصی ندارند. اما توجه و رعایت همین نکات کوچک، شما را به نتایج مطلوب و رضایت بخشی از این جراحی می‌رساند. افرادی که تحت این جراحی قرار می‌گیرند باید به مدت ۱ تا دو هفته بعد از عمل، بیشتر روز را استراحت کنند و با مصرف داروهای مسکن و عدم انجام فعالیت‌های سنگین، دوره نقاهت را به سلامت سپری کنند. بعد از این دوره، بدن به حالت طبیعی بازگشته و زندگی شما به روند قبل از این عمل برمی‌گردد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *