لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
چسب زدن بینی بعد از جراحی

نحوه چسب زدن بینی بعد از جراحی

چسب زدن بینی بعد از جراحی به منظور کنترل تورم صورت می‌گیرد. از آنجایی که پس از عمل جراحی اطراف نوک بینی متورم می‌شود، با استفاده از چسب می‌توان با ایجاد فشاری ملایم از متورم شدن پوست بینی و بافت‌های نرم اطراف آن جلوگیری نمود. از طرفی نیز پس از عمل با تغییر غضروف بینی، شکل پایه بینی نیز تغییر خواهد یافت و این امر ضرورت چسب زدن بینی بعد از جراحی را بیشتر می‌کند. در واقع زدن چسب به بینی پس از عمل جراحی، سبب می‌گردد که بینی بتواند هر چه سریع‌تر و بهتر با شکل جدید خود سازگار شود.

نحوه-چسب-زدن-بینی-بعد-از-جراحی

علت چسب زدن بینی بعد از جراحی

علت چسب زدن به بینی پس از جراحی آن است که پوست بینی تغییر شکل می‌یابد تا بتواند به صورت کاملا صحیح به استخوان اصلی و غضروف‌های زیرین آن متصل گردد. در حقیقت چسب کمک می‌کند که بافت زیرین بینی کاملا یکدست شود. به کمک چسب می‌توانید به بهبود شکل بینی و زیبایی صورت خود کمک کنید.

پس از عمل بینی هنگامی که پوست به جایگاه اولیه خود باز می‌گردد و ارتباط آن با بافت‌های زیرین بهبود می‌یابد، چسب به عنوان یک ابزار تثبیتی بسیار حیاتی به شمار می‌رود. زدن چسب برای بهبودی پوست پس از جراحی، سبب می‌شود که بتوانید پس از عمل به نتیجه‌ دلخواه خود دست یابید.

تا چه مدت بعد از جراحی باید بینی را چسب زد؟

مدت زمان چسب زدن به بینی پس از عمل جراحی متغیر است و به نوع پوست بینی بستگی دارد. این مدت زمان معمولاً بین ۲ هفته تا ۲ ماه متغیر خواهد بود که پزشک با توجه به پوست بینی فرد این بازه زمانی را مشخص می‌کند.

اگر پوست بینی بیمار نازک باشد، معمولاً چسب زدن پس از گذشت 1 ماه متوقف می‌شود. اگر پوست بینی ضخامت بیشتری داشته باشد، ممکن است چسب زدن 2 الی 3 ماه ادامه یابد. معمولاً اگر ساختار بینی گوشتی باشد پوست آن نیز ضخیم است. از همین رو افرادی که دارای بینی گوشتی هستند باید به مدت ۲ ماه از چسب استفاده کنند تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسند.

تا چه مدت بعد از جراحی باید بینی را چسب زد؟

پس از پایان مدت زمان لازم برای استفاده از چسب، باید با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم مجدداً چسب زدن را ادامه دهید.

نحوه چسب زدن بینی بعد از جراحی

فرآیند چسب زدن به بینی پس از عمل جراحی، کاملاً ساده و راحت است. مراحل استفاده از چسب پس از جراحی بینی به شرح زیر خواهد بود.

مرحله اول

اولین اقدام برای چسب زدن بینی، تمیز کردن سطح آن است. با استفاده از الکل سطح بینی را به طور کامل ضدعفونی نمایید. پس از خشک کردن سطح بینی می‌بایست مرحله بعد را انجام دهید.

مرحله دوم

عرض چسبی که تهیه می‌کنید باید بین ۱ الی ۵/۱ سانتیمتر باشد. در این مرحله باید سه تکه چسب با طول ۶ الی ۸ سانتیمتر را روی بینی خود قرار دهید. دو تکه چسب با طول ۱۰ الی ۱۲ سانتیمتر را جدا کرده و به صورت U شکل از بالا تا قسمت زیرین بینی و ناحیه تحتانی بزنید.

مرحله سوم

در مرحله آخر تعدادی تکه چسب را جدا کرده و روی قسمت فوقانی بینی بچسبانید. این تکه چسب‌ها موجب می‌شوند تا چسب‌های زیرین به خوبی در جای خود ثابت بمانند.

توجه داشته باشید که چسب زدن بینی بعد از جراحی را باید با دقت و حوصله فراوان انجام دهید تا فشار وارد شده به تمامی قسمت‌های بینی یکسان و متوازن باشد. اگر برای چسب زدن بینی بعد از جراحی مهارت کافی را ندارید بهتر است که آن را به پزشک متخصص و جراح بسپارید، زیرا از تجربه بالایی برخوردار هستند.

نحوه جدا کردن چسب از بینی

پس از آموزش چسب زدن بینی بعد از جراحی، نوبت به نحوه جدا کردن و تعویض آن می‌رسد. شما نمی‌توانید به راحتی گوشه چسب را گرفته و آن را با عجله از روی بینی خود جدا کنید، زیرا تمام تاثیرات چسب برای اتصال پوست به غضروف‌های زیرین بینی از بین می‌رود.

برای جدا کردن چسب از بینی خود به موارد زیر توجه نمایید.

نحوه-جدا-کردن-چسب-از-بینی

1. بهتر است که با استفاده از بخار آب در حمام و یا به کمک مواد حل کننده، چسب را شل کرده و سپس آن را جدا نمایید.

2. با استفاده از یک پنس یا موچین گوشه چسب‌ها را یکی یکی گرفته و به آرامی جدا کنید.

3. برای جدا کردن چسب از روی بینی، دستتان را به موازات پوست خود حرکت دهید.

توجه به نکات فوق، احتمال کشیده شدن پوست و جدا شدن آن از غضروف‌های زیرین را به حداقل می‌رساند.

از چه نوع چسبی باید استفاده کرد؟

قطعاً یکی از دغدغه‌های افراد برای چسب زدن بینی بعد از جراحی انتخاب یک چسب مناسب است. بهترین نوع چسب برای بینی پس از جراحی، چسب میکروسفر است. این چسب ضد حساسیت بوده و ضخامتی کاملاً مناسب دارد.

نوع دیگری چسب وجود دارد که تحت عنوان چسب شیشه‌ای خوانده می‌شود، اما معمولاً موجب چرب شدن و قرمزی پوست بینی خواهد شد. معمولاً پزشکان استفاده از چسب‌های شیشه‌ای را به بیماران خود توصیه نمی‌کنند.

سوالات متداول چسب زدن بینی بعد از جراحی

تعویض چسب بینی پس از جراحی هر چند وقت یکبار ضرورت دارد؟

تعویض چسب بینی رابطه مستقیمی با نوع پوست و تجویز پزشک دارد. اگر پوست بینی شما معمولی است، یک روز درمیان چسب را تعویض کنید. اگر ‌پوست شما چرب است، می‌بایست هر روز چسب را تعویض نمایید و در صورت خشک ‌بودن پوست هر سه روز یکبار نسبت به تعویض چسب اقدام کنید.

اگر به صورت اصولی از چسب استفاده نکنید، آیا احتمال کج شدن بینی وجود دارد؟

خیر، اگر چه نحوه استفاده از چسب بینی تاثیری در کج شدن بینی ندارد، اما بهتر است که کاملا اصولی انجام گردد‌.

آیا چسب بینی در کاهش دوره نقاهت پس از جراحی موثر است؟

بله، زیرا سبب کاهش تورم می‌شود.

نگاه کلی به چسب زدن بینی بعد از جراحی

چسب زدن بینی بعد از جراحی به منظور اتصال پوست بینی به غضروف‌های زیرین انجام می‌شود. در واقع چسب زدن به زیباتر شدن فرم بینی کمک می‌کند. مدت زمان چسب زدن به بینی با توجه به نوع پوست بین 1 ماه تا 3 ماه متغیر است. هر چه ضخامت پوست بینی بیشتر باشد، مدت زمان چسب زدن نیز با توجه به نظر پزشک افزایش می‌یابد. برای چسب زدن بینی ابتدا سطح پوست را با استفاده از الکل تمیز کرده و سپس چسب‌ها را بچسبانید. برای جدا کردن چسب از بینی ابتدا آن را با مواد حل کننده چسب یا بخار آب موجود در حمام شل کرده و سپس با موچین جدا کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *