لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
تاثیر عمل بینی بر روی بارداری

عمل بینی و بارداری

عمل بینی و بارداری یکی از رایج‌ترین پرسش‌ها از سوی افراد است. برخی از خانم‌هایی که می‌خواهند عمل بینی انجام دهند نگران این موضوع هستند که این جراحی در بارداری آنها تاثیر منفی بگذارد و سلامت نوزادشان را تحت تاثیر قرار دهد. این مورد زمانی‌ که این دو جراحی در فاصله زمانی غیراستاندارد انجام شوند، اثرات سوء خواهد داشت. در صورتی‌که بارداری پس از گذشت کامل دوره نقاهت جراحی بینی و از بین رفتن تمامی عوارض این جراحی صورت گیرد، هیچ مشکلی برای مادر و جنین نخواهد داشت.

ما در این مقاله به دنبال بررسی زمان مجاز انجام این جراحی و عوارض انجام هم زمان این دو مورد به یکدیگر خواهیم بود. اگر شما هم به دنبال عمل بینی هستید و نگران تاثیرات آن بر بارداری خود هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عمل-بینی-و-بارداری

آیا در هنگام بارداری می‌توان عمل بینی انجام داد؟

مداخله این دو با هم یک چالش مهم برای بسیاری از خانم‌های جوان است و این افراد همواره نگران سلامت فرزند دلبند خود هستند. برای حفظ سلامت مادر و کودک در زمان بارداری هیچ‌گونه جراحی توصیه نمی‌شود. از نظر جامعه پزشکی، جراحی‌های زیبایی و غیرضروری ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد. بیهوشی عمومی که در زمان جراحی انجام می‌شود یکی از پارامترهای منفی در سلامت جنین است. عمل بینی در زمان بارداری مجاز نیست مگر در مواردی که با هدف نجات مادر یا حفظ سلامتی او انجام شود. در مواردی که مادران به دلیل مشکلات تنفسی توانایی در تامین اکسیژن ندارند و سلامتی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بعد از مشورت با پزشک جراحی بینی انجام می‌شود. 

چه مدت بعد از عمل بینی می‌توان باردار شد؟

عمل بینی یکی از جراحی‌های پرطرفدار زیبایی است که انجام آن در دوران بارداری مجاز نیست. بارداری بعد از عمل بینی می‌بایست تا اتمام دوران نقاهت و بهبودی کامل به تعویق بیفتد. البته جراحی بینی در زمان بارداری به دلیل مشکلات جدی ایجاد شده برای مادر مانند بروز مشکلات تنفسی به دلیل انحراف سپتوم بینی انجام می‌شود. این جراحی هیچ تاثیری در بارداری ندارد و فرد به محض گذر از دوران نقاهت می‌تواند بارداری و زایمان عادی داشته باشد. فاصله میان این دو 6 ماه الی یکسال است.

چه-مدت-بعد-از-عمل-بینی-می‌توان-باردار-شد؟

چه زمان قبل یا بعد از جراحی، بارداری مجاز است؟

رینوپلاستی یا جراحی بینی نیازمند انجام مراقبت‎هایی قبل و بعد از جراحی است. گذراندن دوره نقاهت پس از عمل بینی یکی از ضروری‌ترین نکاتی است که خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، می‌بایست در نظر بگیرند. پس از گذراندن دوره نقاهت، بهبود التیام‌ها و زخم‌ها و محکم شدن غضروف، فرد مجاز است تا اقدام به بارداری کند. دوره نقاهت رینوپلاستی در افراد مختلف متفاوت است اما در حالت کلی 2 الی 6 ماه به طول می‌انجامد. در صورتی‌که فاصله مجاز بین عمل بینی و بارداری وجود داشته باشد، هیچ خطری برای فرد به وجود نخواهد آمد و بارداری نیز در نتایج نهایی جراحی بینی تاثیری نخواهد داشت.

آیا عمل بینی بر روی بارداری یا بالعکس بارداری بر روی عمل بینی عوارض دارد؟

عوارض انجام جراحی بینی هم زمان با بارداری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌بایست به شکل دقیق بررسی شود. بارداری بعد از جراحی بینی پس از گذشت حداقل 6 ماه هیچ اثر منفی بر روی نتایج رینوپلاستی و سلامتی جنین نخواهد داشت. این در حالی است که بارداری بلافاصله پس از عمل بینی می‌تواند تهدیدی برای سلامتی مادر و جنین به شمار آید. این تهدید به دلیل عوارض ناشی از مصرف مسکن‌ها و داروهای آنتی‌بیوتیک که برای کاهش درد و کنترل عفونت مصرف می‌شود، است. مصرف برخی مسکن‌ها مانند ژلوفن ریسک ابتلای نوزاد به بیماری‌هایی نظیر سندرم داون را افزایش می‌دهد. ممکن است به واسطه این جراحی فرد از یک رژیم خاص تبعیت کند و بارداری همزمان موجب نرسیدن مواد غذایی مورد نیاز به مادر و جنین شود.

آیا-عمل-بینی-بر-روی-بارداری-یا-بالعکس-بارداری-بر-روی-عمل-بینی-عوارض-دارد؟

یکی دیگر از موارد منع بارداری بلافاصله پس از عمل بینی تورم ناشی از بارداری است. پس از عمل بینی و در دوره نقاهت برخی تغییرات بدن شامل ضخیم شدن مخاط و دیواره بینی و حفره‌های سینوسی رخ می‌دهد و بارداری  پیش از بهبود این موارد می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. یکی از عوارض اجتناب‌ناپذیر عمل بینی ورم است. در صورتی‌ که بلافاصله پس از رینوپلاستی بارداری شکل گیرد، ورم صورت ناشی از بارداری با ورمی که به دلیل عمل بینی ایجاد شده است به شکل همزمان می‌تواند موجب گرفتگی بینی شود. این مورد می‌تواند ایجاد کننده مشکلات تنفسی جدی باشد و سلامت و کیفیت زندگی مادر را به خطر بیندازد. از دیگر عوارض عمل بینی در دوران بارداری می‌توان به عوارض داروی بیهوشی بر روی جنین اشاره کرد.

در حالت کلی بارداری قبل و بعد از جراحی بینی با رعایت زمان استاندارد هیچ تاثیری بر روی جنین و نتیجه نهایی رینوپلاستی ندارد. نکته مهمی که وجود دارد توجه به عدم اقدام همزمان برای این دو جراحی است. در شرایطی که قصد انجام جراحی بینی دارید، بهتر است در ابتدا تست بارداری بدهید و در صورت اطمینان از عدم بارداری اقدام به انجام این جراحی کنید.

سوالات متداول عمل بینی و بارداری

آیا بارداری پس از عمل بینی منجر به افتادگی بینی می‌شود؟

خیر. ورم بینی در زمان بارداری پس از عمل بینی طبیعی است که هیچ تاثیری روی نتیجه جراحی بینی ندارد و هیچ افتادگی در آن ایجاد نمی‎کند. تورم ناشی از بارداری بعد از زایمان به طور کامل از بین می‌رود و جای نگرانی ندارد.

آیا عمل بینی بر شیردهی نیز تاثیر می‌گذارد؟

بله. عمل بینی در دوران بارداری و شیردهی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. انتقال داروی بیهوشی از طریق شیر مادر می‌تواند تاثیرات منفی روی نوزاد بگذارد.

آیا استفاده از قرص‌های ضدبارداری در جراحی بینی اثرات منفی دارد؟

خیر. علی‌رغم عوارضی که قرص‌های ضد بارداری دارند، مصرف آنها هیچ تاثیری در روند جراحی بینی و نتایج آن ندارد.

نگاه کلی به عمل بینی و بارداری

عمل بینی و بارداری یکی از مهم‌ترین مواردی است که انجام همزمان و با فاصله کوتاه آنها می‌تواند تبعات منفی برای سلامتی مادر و جنین داشته باشد. نیاز به مراقبت‌های خاص دارویی برای حصول بهتر نتیجه جراحی بینی و جلوگیری از عوارض احتمالی می‌تواند تاثیرات منفی در جنین داشته باشد. همچنین تاثیر دارو بیهوشی در بارداری برای مادر و جنین منفی است. مداخله میان این دو جراحی یکی از اصلی‌ترین مواردی است که می‌بایست در رابطه با آن با پزشک خود مشورت کنید. پزشک بعد از بررسی روند بهبودی عمل بینی مجوز لازم برای داشتن بارداری طبیعی و سالم را ارائه می‌کند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *