لوگو دکتر ابوالفضل عباس زاده
درد عمل بینی

آیا عمل بینی درد دارد؟

عمل بینی درد دارد؟ این سوالی است که اکثر افراد قبل از جراحی بینی از پزشک خود می‌پرسند. عمل بینی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی به حساب می‌آید که تغییرات زیادی را در بینی به وجود می‌آورد. این تغییرات می‌توانند باعث ایجاد عوارض متعددی از جمله درد عمل بینی شوند. روش‌های مختلفی برای برطرف کردن این درد وجود دارد که از تاثیرگذارترین آن‌ها می‌توان به خوردن مسکن و استفاده از کمپرس سرد اشاره کرد.

آیا-عمل-بینی-درد-دارد؟

علت درد عمل بینی

با انجام جراحی‌های زیبایی یا ترمیمی بینی، جراح معمولا روی استخوان، پوست بینی و بافت غضروفی تغییراتی را ایجاد می‌کند که در نهایت موجب ایجاد درد عمل بینی می‌شوند. اگر دچار فشار سینوسی، گرفتگی بینی یا حساسیت هستید ممکن است بعد از جراحی نیاز به برطرف کردن درد ناشی از این مشکلات  داشته باشید. به همین دلیل، می‌توانید از نکات مراقبتی استفاده کرده تا درد ناشی از جراحی را کاهش دهید. 

به وجود آمدن این عارضه بعد از جراحی بینی کاملا طبیعی است و معمولا برطرف شدن آن چند روز طول می‌کشد. با توجه به علل به وجود آمدن این درد، به طور طبیعی برطرف می‌شود، اما اگر بیشتر از سه روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه کنید.

مدت زمان بهبودی درد بعد از عمل بینی

مدت زمانی که طول می‌کشد تا درد ناشی از جراحی بینی برطرف شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در برخی افراد این درد به سرعت پس از چند روز برطرف می‌شود، در حالی که در برخی افراد این درد بیشتر طول می‌کشد. مدت زمان ایجاد درد و تورم در افرادی که جراحی باز انجام داده‌اند نسبت به کسانی که جراحی بسته انجام داده‌اند بسیار بیشتر است. درد عمل بینی معمولا پس از دو تا سه روز به طور کامل رفع می‌شود. در صورتی باید نگران این موضوع باشید که درد بعد از سه روز فروکش نکند.

مدت-زمان-بهبودی-درد-بعد-از-عمل-بینی

پس باید این موضوع را حتما با پزشک در میان بگذارید، زیرا ممکن است جای زخم‌ها عفونت کرده باشد یا در روند جراحی مشکلی به وجود آمده باشد. بعد از برطرف کردن درد و گذراندن دوران نقاهت بدون هیچ مشکلی می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید.  

روش‌های کاهش درد عمل بینی

با این که جراحی بینی تغییرات زیادی را به همراه دارد، اما دوری از عوارض آن اجتناب ناپذیر است. درد عمل بینی نیز یکی از شایع‌ترین عوارض به حساب می‌آید که می‌توانید این اقدامات را برای کاهش آن انجام دهید:

به برنامه دارویی تجویز شده دقت کنید!

کوتاهی در استفاده از داروها می‌تواند مشکلات متعددی را برای شما به همراه داشته باشد. درد ناشی از جراحی بینی فقط با استفاده منظم از داروها از بین می‌رود. در غیر این صورت این درد بسیار آزاردهنده خواهد بود.

از کمپرس سرد استفاده کنید!

زمانی می‌توانید از کمپرس استفاده کنید که جوانب احتیاط را  رعایت کنید. استفاده از کمپرس سرد در اطراف بینی و چشم‌ها می‌تواند تورم را با ایجاد بی حسی به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در صورت استفاده از کمپرس سرد به هیچ عنوان بینی خود را لمس نکنید و به آن فشار نیاورید.

یک محیط راحت ایجاد کنید!

سعی کنید هوا را با استفاده از مرطوب کننده کنترل کرده و آن را مرطوب نگه دارید. همچنین در مورد لباس پوشیدن دقت کافی داشته و به صورت موقت از لباس‌هایی استفاده کنید که از جلو بسته شده و نیازی به پوشیدن از طریق سر ندارند.

بهبود سبک زنگی

از الکل و تنباکو دوری کنید، زیرا هر دو می‌توانند روند بهبودی را مختل کنند. سیگار کشیدن، به ویژه، می‌تواند جریان خون به بافت‌های در حال بهبود را کاهش دهد و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

کاهش استرس

داشتن استرس به میزان زیاد می‌تواند روی درد عمل بینی تاثیرگذار باشد. مدیریت استرس بخش مهمی از مراقبت‌های بعد از عمل بینی به حساب می‌آید و می‌تواند بهبودی شما را سرعت ببخشد. در فعالیت‌هایی شرکت کنید که شما را آرام کرده و از هر گونه ناراحتی دور می‌کند.

آیا نوع بینی بر روی میزان درد تاثیرگذار است؟

در جراحی بینی گوشتی هدف معمولا ایجاد تغییر در غضروف است و در بینی‌های استخوانی از آن جایی که برآمدگی‌ها از جنس استخوان هستند، طبیعتا تغییرات بیشتری لازم بوده و بیمار پس از جراحی درد بیشتری را تجربه می کند. غضروف بینی‌های استخوانی بسیار سخت‌تر و محکم‌تر از بینی‌های گوشتی هستند. به همین دلیل، هنگام عمل پزشک باید تلاش بیشتری کرده و دوران نقاهت برای بیمار بیشتر خواهد شد.

آیا-نوع-بینی-بر-روی-میزان-درد-تاثیرگذار-است؟

آیا برداشتن تامپون درد دارد؟ 

بسیاری از افرادی که جراحی بینی انجام داده‌اند نسبت به کشیدن تامپون تردید دارند و این سوال را می‌پرسند که آیا کشیدن تامپون در عمل بینی درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این مورد تا حد زیادی به نوع تامپونی که جراح برای شما استفاده می‌کند بستگی دارد. در سال‌های اخیر تامپون‌ها معمولا بزرگ بودند و بیمار هنگام کشیدن آن‌ها درد زیادی را تحمل می‌کرد. اما امروزه تامپون‌های مختلفی در بازار وجود دارند که سایز آن‌ها بسیار کوچک است. کشیدن این تامپون‌ها بسیار راحت بوده و بیمار هیچ دردی هنگام بیرون کشیدن آن‌ها حس نمی‌کند. اگر دارای انحراف بینی بوده‌اید، ممکن است بعد از کشیدن تامپون با خونریزی مواجه شوید که با استفاده از سرم شست و شو برطرف خواهد شد.

سوالات متداول درد عمل بینی

آیا می‌توان جراحی بینی را برای کاهش درد بدون تامپون انجام داد؟

در صورتی که پزشک تشخیص دهد از راه‌های جایگزین استفاده خواهد شد.

آیا می‌توان به صورت خودسرانه از مسکن استفاده کرد؟

خیر برای استفاده از مسکن باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درد جراحی بینی در روش باز بیشتر است یا بسته؟

معمولا افراد در روش باز درد بیشتری را تجربه می‌کنند.

در نهایت بدانید…

در سال‌های اخیر جراحی بینی با وجود عوارض متعددی که دارد بسیار محبوب شده و افراد علاقه زیادی به انجام آن دارند. ایجاد عوارض متعدد بعد از آن بسیار طبیعی است که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به درد عمل بینی اشاره کرد. اگر بعد از جراحی دچار درد شدید در این مطلب به راه‌هایی برای کاهش آن اشاره کردیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *