تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی

تزریق کورتون به بینی

تزریق کورتون به بینی برای زیباجویانی که عمل بینی انجام داده‌اند در جهت کاهش تورم و التهاب بینی، بسیار موثر است. اگر بعد از جراحی زیبایی، ناحیه عمل بینی دچار تورم ناخواسته شود؛ معمولا بعد از گذشت چند ماه و برطرف نشدن تورم با تجویز پزشک کورتون تزریق می‌شود. با تزریق کورتون علاوه بر کاهش التهاب و تورم، فرم دهی نوک بینی و حتی روند بهبودی و درمان زودتر حاصل می‌شود.

تزریق-کورتون-به-بینی

علت تزریق کورتون به بینی

علت تزریق کورتون، کاهش ورم و قرمزی آن بعد از جراحی است. به طور معمول بیشتر متخصصان زیبایی بعد از عمل بینی‌های گوشتی، برای کاهش تورم زیاد بعد از عمل تزریق آنزیم و کورتیکواستروئیدها را توصیه می‌کنند. البته در زیباجویانی که پوست بینی ضخیمی دارند و مدل بینی آن‌ها گوشتی بوده است، تزریق کورتون یا آنزیم از ورم بیش از حد بینی بعد از جراحی زیبایی جلوگیری می‌کند. این مدل تزریق در بینی‌های گوشتی شایع‌تر از بینی‌های استخوانی است. از آن جایی که آنزیم یا کورتیکواستروئیدها تاثیر زیادی در کاهش تورم بینی‌های استخوانی ندارد، معمولا برای این دسته از زیباجویان استفاده نمی‌شود.

زمان مناسب تزریق کورتون به بینی

تزریق کورتون به بینی، یک الی دو ماه بعد از عمل زیبایی بینی توصیه می‌شود. با این حال متخصصان زیبایی باتجربه توصیه می‌کنند که این تزریق، باید بیشتر از یک ماه بعد از عمل بینی انجام شود. اگر بعد از یک ماه، تورم زیادی بر روی بینی و زیر پوست آن احساس شود؛ تزریق آنزیم و کورتیکواستروئیدها ضروری خواهد بود. به طور معمول این تزریق باید بین یک تا سه مرتبه برای رسیدن به نتایج دلخواه و مطلوب انجام شود. بعد از یک بار تزریق کورتون، نباید بلافاصله اقدام به تزریق دوباره کرد‌. متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند که زمان بین دو تزریق باید بین 6 الی 8 هفته و با فاصله و همچنین میزان دوز مناسب، انجام شود. علاوه بر رعایت فاصله زمانی، تزریق کورتون با غلظت مناسب نیز اهمیت ویژه‌ای در درمان و رسیدن به نتایج دلخواه دارد.

نحوه تزریق کورتون به بینی

این تزریق حتما باید توسط متخصصان زیبایی علی الخصوص متخصص جراح بینی انجام شود. معمولا برای تزریق کورتون، پزشک متخصص دوز و غلظت لازم را متناسب با مدل بینی و میزان تورم آن تعیین خواهد کرد. بیشتر پزشکان در مرحله اول تزریق از حدود 10 سی سی آنزیم یا کورتیکواستروئیدها یا کمتر استفاده می‌کنند. برای تزریق کردن از سرنگ‌های انسولین استفاده می‌شود. جهت بی حسی و کاهش درد در ناحیه تزریق، کمی لیدوکائین با تشخیص پزشک متخصص همراه با ماده کورتون ترکیب می‌شود. با توجه به ناحیه جراحی شده، پزشک متخصص حدود 1 الی 2/5 سی سی از مایع را در زیر پوست تزریق می‌کند. این تزریق بیشتر در ناحیه سوپراتیپ و نوک بینی برای کاهش تورم و برجستگی‌های شدید، انجام می‌شود.

نحوه-تزریق-کورتون-به-بینی

چه تعداد دفعات باید کورتون تزریق شود؟

تعداد دفعات تزریق معمولا تا سه مرحله و با فاصله 6 الی 8 هفته بعد انجام می‌شود. شرایط جسمانی فرد، میزان تورم بعد از هر بار تزریق، فرم بینی و در نهایت تشخیص پزشک متخصص در تعیین دفعات تزریق آنزیم و کورتیکواستروئیدها موثر است. این تزریقات معمولا به صورت دوره‌ای و با فاصله برای جلوگیری از ایجاد اسکار بر روی بینی انجام می‌شود. در برخی از زیباجویان با یک بار تزریق کورتون، نتیجه مطلوب حاصل شده و نیازی به تزریق مجدد ندارد.

آیا تزریق کورتون به بینی عوارض دارد؟

کورتون‌ها در بدن هم نقش مثبت و هم نقش منفی دارند. اگر تزریق کورتون توسط پزشک متخصص باتجربه‌ای انجام شود، معمولا عوارض حادی به دنبال نخواهد داشت. با این حال ممکن است در برخی موارد، منجر به ایجاد عارضه‌های زیر شود:

⚠️ جلوگیری از رسوب کلسیم و تجمع آن در استخوان‌‌ها (جلوگیری از استخوان سازی)

⚠️ کاهش بازجذب کلسیم در بدن

⚠️ کاهش مقاومت سیستم دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها و عفونت‌ها

⚠️ افزایش اشتها و پرخوری

⚠️ بروز مشکلات چشمی از جمله آب مروارید یا کاهش بینایی

⚠️ تحلیل رفتن عضلات با تزریق زیاد کورتون

⚠️ بروز درد و ورم عضلات در نواحی مختلف بدن

⚠️ بروز تغییرات رنگی در پوست در محل تزریق

⚠️ بالا رفتن سطح گلوکز خون (افزایش قند خون)

⚠️ نازک شدن بافت چربی در ناحیه تزریق کورتون

نکات مراقبتی بعد از تزریق کورتون به بینی

بعد از تزریق کورتون بینی، رعایت مراقبت‌های پزشکی الزامی است. از آن جایی که بافت ناحیه جراحی شده بعد از تزریق آنزیم و کورتیکواستروئیدها، حساس‌تر می‌شود؛ نیازمند مراقبت‌های ویژه به خصوص مراقبت فیزیکی است. بعد از تزریق کورتون باید مراقب باشید تا هیچ صدمه فیزیکی به ناحیه بینی وارد نشود. همچنین بیشتر متخصصان زیبایی، انجام مراقبت‌های زیر را بعد از تزریق کورتون توصیه می‌کنند:

✅ استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد جهت کاهش تورم

✅ پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین

✅ پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی

✅ جلوگیری از دستکاری بینی و ماساژ دادن

✅ پرهیز از مصرف نمک در مواد غذایی مصرفی

✅ مصرف داروهای تجویزی پزشک سر ساعت به خصوص داروهای ضد التهاب

✅ خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین یا ورزش‌های سخت

✅ جلوگیری از پایین آوردن سر یا خم کردن آن

سوالات متداول تزریق کورتون به بینی

آیا تزریق کورتون به بینی همراه با درد و حساسیت است؟

این تزریق درد چندانی ندارد و اگر با بی حس کننده انجام شود، فقط درد سوزن احساس خواهد شد. همچنین حساسیتی در افراد معمولی و سالم ایجاد نمی‌کند.

آیا بعد از تزریق کورتون، باید چسب بینی هم بزنیم؟

بله از آن جایی که این تزریق در جهت فرم دهی بهتر بینی هم انجام می‌شود، زدن چسب بینی تا دو هفته بعد از تزریق توصیه می‌شود.

چه مدت بعد از تزریق آنزیم و کورتیکواستروئیدها به بینی، ورم آن کاهش پیدا می‌کند؟

تا یک هفته بعد از تزریق، باید ورم و التهاب بینی کمتر شود.

در نهایت جلوگیری از ایجاد بافت اسکار با تزریق کورتون

تزریق کورتون به بینی علاوه بر کاهش تورم، منجر به جلوگیری از ایجاد بافت اسکار در ناحیه جراحی شده هم می‌شود. معمولا زیباجویانی که پوستی ضخیم و سفت دارند، ممکن است بعد از عمل زیبایی، جای بخیه و تیغ جراحی بر روی پوست آن‌ها باقی بماند. گاهی اوقات اسکار به وجود آمده، مانع از فرم گیری مطلوب بینی خواهد شد. به همین دلیل متخصصان زیبایی، تزریق آنزیم و کورتیکواستروئیدها را برای فرم دهی بهتر نوک بینی نیز توصیه می‌کنند. از آن جایی که این تزریق بسیار حساس است، باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود تا عوارضی به همراه نداشته باشد.